خط و نشان سازمان محیط زیست برای قاچاقچیان حیات‌وحش/ هشدار جدی به شرکت‌های حمل‌ونقل عمومی
  • 1 تیر 1405
  • شناسه : 198223
    بازدید 3
    0

    سازمان حفاظت محیط زیست در پیامی رسمی به راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور نسبت به حمل‌ونقل غیرقانونی جانوران وحشی در ناوگان عمومی هشدار داد و بر پیگرد قانونی متخلفان تأکید کرد.

    ارسال توسط :
    پ
    پ

    به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، حمید ظهرابی با تأکید بر ضرورت مقابله با قاچاق حیات‌وحش اظهارکرد: هرگونه حمل، نگهداری، خرید، فروش و عرضه جانوران وحشی و اجزای آنها بدون اخذ مجوز‌های قانونی از سازمان حفاظت محیط زیست ممنوع است و متخلفان مطابق قوانین کشور تحت پیگرد قضایی قرار می‌گیرند.

    وی افزود: این موضوع طی نامه‌ای رسمی به راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور ابلاغ شده است تا تمهیدات لازم برای پیشگیری از این تخلفات در ناوگان ریلی و جاده‌ای اتخاذ شود.

    ظهرابی با استناد به «قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست»، «قانون شکار و صید» و «قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز» تصریح کرد: جابه‌جایی هرگونه جانور وحشی اعم از زنده یا غیرزنده از طریق ناوگان عمومی بدون مجوز قانونی مصداق بارز تخلف است و در بسیاری از موارد جرم تلقی می‌شود.

    قاچاق حیات وحش تهدیدی علیه تنوع زیستی کشور

    معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست قاچاق گونه‌های جانوری را یکی از مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده تنوع زیستی دانست و گفت: بخش قابل توجهی از زنجیره قاچاق از طریق جابه‌جایی‌های غیرمجاز انجام می‌شود. از این رو شرکت‌های حمل‌ونقل، پایانه‌ها و رانندگان باید نسبت به پذیرش محموله‌های مشکوک حساسیت ویژه داشته باشند.

    وی درباره پیامد‌های زیست‌محیطی این تخلفات هشدار داد و افزود: خروج غیرقانونی گونه‌ها از زیستگاه‌های طبیعی موجب کاهش جمعیت، برهم‌خوردن تعادل اکولوژیک، اختلال در زنجیره غذایی و کاهش تنوع ژنتیکی می‌شود همچنین جابه‌جایی غیراصولی، زمینه انتقال گونه‌های مهاجم و بیماری‌های مشترک بین انسان و حیات‌وحش (زونوز) را فراهم می‌کند.

    مجازات‌های سنگین در انتظار متخلفان

    معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تبعات قانونی برای خاطیان گفت: قانون‌گذار برای مقابله با این پدیده، مجازات‌های سنگینی پیش‌بینی کرده است علاوه بر ضبط گونه‌های کشف‌شده و وسایل ارتکاب جرم، متخلفان ملزم به پرداخت ضرر و زیان وارده به محیط زیست هستند که در برخی گونه‌های حمایت‌شده و در معرض خطر انقراض، این مبالغ برای هر فرد جانوری به صد‌ها میلیون تومان می‌رسد.

    وی تأکید کرد که برای بسیاری از جرایم مرتبط با زنده‌گیری، نگهداری و حمل غیرمجاز، مجازات حبس نیز در نظر گرفته شده است.

    به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، در پایان، ظهرابی از شرکت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی خواست ضمن خودداری از پذیرش هرگونه محموله مشکوک و فاقد مجوز، در صورت مشاهده موارد تخلف، مراتب را بلافاصله به ادارات حفاظت محیط زیست و مراجع انتظامی گزارش دهند.

    ثبت نظر

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    یازده − 5 =