شگردهای جدید برای حفظ حریم خصوصی در شبکه‌های اجتماعی

اگر شما هم مانند بسیاری از کاربران واتس‌اپ، تلگرام، ایکس، اینستاگرام و دیگر پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی هستید، لازم است اقداماتی برای افزایش امنیت و حریم خصوصی خود انجام دهید.

بهنام عباسی وندا ، در روزنامه اعتماد نوشت:

با افزایش محبوبیت و استفاده از پیام‌رسان‌ها، اهمیت حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌ها نیز بیشتر می‌شود. اگر شما هم مانند بسیاری از کاربران واتس‌اپ، تلگرام، ایکس، اینستاگرام و دیگر پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی هستید، لازم است اقداماتی برای افزایش امنیت و حریم خصوصی خود انجام دهید. در ادامه 10 راهکار موثر برای افزایش امنیت این اپلیکیشن‌ها را معرفی می‌کنیم.
۱- احراز هویت دومرحله‌ای را فعال کنید.
همیشه از سرویس‌هایی که از احراز هویت دومرحله‌ای پشتیبانی می‌کنند، استفاده کنید. این روش مانند یک قفل اضافی برای برنامه شما عمل کرده و از دسترسی دیگران به حساب کاربری‌تان جلوگیری می‌کند.
در واتس‌اپ: ‌
Menu > Settings > Account > Two-step verification > Enable
در تلگرام:
Menu > Settings > Privacy and Security > Two-step verification > Set Additional Password > رمزعبور دومرحله‌ای را تنظیم کنید.
در ایکس:
Menu > More > Security and account access > Security > Two-factor authentication > Security key > رمزعبور دومرحله‌ای را تنظیم کنید.
در اینستاگرام: ‌
Menu > Setting and Privacy > Accounts Center > Password And Security > two-factor authentication > روی اکانت موردنظر بزنید و روش تایید دومرحله‌ای را انتخاب کنید.
۲- تنظیمات حریم خصوصی را انجام دهید.
در تنظیمات حساب کاربری خود، می‌توانید به‌طور دقیق مشخص کنید که چه اطلاعاتی از شما برای دیگران قابل مشاهده باشد. مثلا می‌توانید انتخاب کنید که چه افرادی می‌توانند زمان آخرین بازدید شما، عکس پروفایل، اطلاعات شخصی و موقعیت مکانی‌تان را ببینند.
۳- از درگاه رسمی اپلیکیشن‌ها را دریافت کنید.
برای دانلود اپلیکیشن‌های محبوب مانند واتس‌اپ و تلگرام، لطفا همواره از فروشگاه‌های معتبر مانند گوگل پلی و اپ‌استور استفاده کنید. از دانلود برنامه‌ها از فروشگاه‌های شخص ثالث یا نسخه‌های اصلاح‌ شده که ادعای ارایه ویژگی‌های اضافی دارند خودداری کنید، زیرا این کار می‌تواند امنیت دستگاه و اطلاعات شخصی شما را به خطر بیندازد.
۴- برای ورود به اپلیکیشن‌ها، از رمز عبور پیچیده و ایمن استفاده کنید.
برای حفظ امنیت حساب خود در پیام‌رسان، از یک رمز عبور قوی و منحصر‌به‌فرد استفاده کنید. این رمز عبور باید ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک، اعداد و نمادها باشد.
۵- تنها لینک‌های قابل ‌اعتماد را باز کنید.
هرگز روی لینک‌هایی که از طرف افراد ناشناس دریافت می‌کنید، کلیک نکنید. این لینک‌ها ممکن است به سیستم یا تلفن همراه شما آسیب برسانند و اطلاعات شخصی شما را به سرقت ببرند.
۶- از بخش مدیریت نشست‌ها، نشست‌های مشکوک را ببندید.
برخی پیام‌رسان‌ها گزینه‌ای دارند که به شما اجازه می‌دهد از تمام دستگاه‌هایی که به حساب کاربری شما وارد شده‌اند، خارج شوید. این ویژگی برای مواقعی مفید است که فکر می‌کنید کسی بدون اجازه شما وارد حساب‌تان شده است. با فعال کردن این گزینه، می‌توانید مطمئن شوید که فقط دستگاه خودتان به حساب کاربری‌تان دسترسی دارد.
در تلگرام:
Settings > Privacy & Security > Active Sessions > Terminate All Other Sessions
در واتس‌اپ:
More options > Linked devices > Log out from all devices
در ایکس:
Settings > Security and account access > Apps and sessions > موارد مشکوک بسته شوند.
در اینستاگرام:
Profile Section > Settings > Login Activity > موارد مشکوک بسته شوند.
۷- به وعده‌های بیش ‌از حد رویایی، شک کنید.
با توجه به اینکه احتمال برنده شدن در مسابقات، جشنواره‌ها و غیره در زندگی پایین است، هرگونه ادعایی در این زمینه در بستر تلگرام یا سایر شبکه‌های اجتماعی، مخصوصا از جانب افراد غریبه، مشکوک به کلاهبرداری است. بهترین راه برای جلوگیری از این نوع کلاهبرداری، پاسخ ندادن به افراد غریبه و بی‌توجهی به چنین پیشنهادات وسوسه‌انگیزی است.
۸- در صورت امکان از چت مخفی (Secret Chat) استفاده کنید.
برای حفظ امنیت مکالمات با دوستان و خانواده، بهتر است از چت‌های مخفی با رمزنگاری قوی استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که هیچ کس جز شما و طرف مقابل به محتوای مکالمات دسترسی ندارد.
۹- همیشه به‌روز باشید.
همواره اپلیکیشن‌های پیام‌رسان خود را به‌روز نگه دارید. به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری معمولا شامل اصلاحات امنیتی هستند که می‌توانند از نفوذ هکرها و سوءاستفاده‌های احتمالی جلوگیری کنند.
۱۰- اطلاعات شما، قدرت شما: هوشیار باشید!
به خاطر داشته باشید که اطلاعات حساس خود را مانند اطلاعات هویتی و بانکی خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک نگذارید. در نظر داشته باشید که تکنولوژی می‌تواند زندگی ما را بسیار آسان‌تر کند، اما استفاده محتاطانه از آن بسیار مهم است.
سخن آخر
در دنیای امروز که شبکه‌های اجتماعی بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی ما شده‌اند، حفظ حریم خصوصی و امنیت اطلاعات اهمیت ویژه‌ای دارد. با رعایت این۱۰ راهکار ساده اما موثر، می‌توانید از اطلاعات شخصی خود در برابر تهدیدات سایبری محافظت کنید و تجربه‌ای امن‌تر از استفاده از پیام‌رسان‌ها داشته باشید. با هوشیاری و رعایت نکات امنیتی می‌توانید از مزایای تکنولوژی بهره‌مند شوید بدون اینکه حریم خصوصی خود را به خطر بیندازید.

دیدگاه
آخرین اخبار