از تخت جمشید تا باغ ارم

شیراز به‌عنوان پنجمین شهر بزرگ ایران شناخته ‌شده‌ است. شما در هر فصلی از سال که بخواهید با خرید بلیط هواپیما تهران شیراز می‌توانید از آثار باستانی و جاذبه‌های تاریخی بی‌شماری که در این شهر قرار دارند، دیدن کرده و از تماشای آن‌ها لذت ببرید. بیش از 710 اثر تاریخی در شیراز به ثبت رسیده‌ که برخی از این جاذبه‌ها در لیست آثار جهانی یونسکو ثبت ‌شده‌اند. با خرید بلیط هواپیما تهران شیراز، این شهر باارزش و تاریخی هرساله پذیرای مهمانان بی‌شماری است. با تماشای این جاذبه‌ها و آثار تاریخی از نزدیک می‌توانید با فرهنگ و تمدن مردم آن زمان آشنا شوید. تخت جمشید، حافظیه، سعدیه، موزه پرسپولیس، باغ آرم، ارگ کریم‌خان، دروازه قرآن، بازار وکیل و شاهچراغ تنها چند نمونه از آثار تاریخی و فرهنگی شیراز هستند.

 

تخت جمشید

تخت جمشید با فاصله کمی از شیراز در شهر مرودشت بنا شده و یکی از معروف‌ترین آثار تاریخی جهان به‌شمار می‌رود. تخت جمشید که متعلق به دوره هخامنشیان بوده و قدمتی بیش از 2500 سال دارد، توسط معماران و مهندسان ایرانی ساخته ‌شده‌ است. آنچه که شهرت تخت جمشید را بیشتر کرده، کتیبه‌ها و آثار برجای مانده‌ای بوده که نشان‌ از پیشرفت تمدن و قوانین اجتماعی آن‌ها هستند. خزانه ‌شاهی، کاخ‌های کوچک خصوصی، کاخ تشریفات، دروازه ملل، کاخ صد ستون، کاخ هدیش و پلکان ورودی بخش‌هایی از این اثر تاریخی محسوب می‌شوند. اگر با خرید بلیط هواپیما تهران شیراز به این شهر تاریخی سفر می‌کنید در مسیر رسیدن به تخت جمشید، ستون‌های این بنای تاریخی را به‌دلیل ارتفاع زیادی که دارند از فاصله دور خواهید دید.

حافظیه

اصلی‌ترین جاذبه تاریخی شهر شیراز، حافظیه است. مقبره لسان الغیب در گذر زمان دستخوش تغییراتی شده ‌است. آخرین تغییر آن در دوره پهلوی توسط یک معمار فرانسوی به نام آندره گدرا صورت گرفت. این بنای تاریخی از دو بخش شمالی و جنوبی تشکیل شده‌ که در پخش شمالی آن مقبره حافظ شامل هشت ستون و کاشی‌کاری‌های خیره‌کننده‌ای می‌شود‌ که در قوس مقبره وجود دارند. ایوانی بزرگ با بیست ستون سنگی و پله‌هایی که در دو طرف ضلع شمالی قرار گرفته‌اند، چشم‌انداز زیبایی به آن بخشیده است.

اشعار زیبای حافظ روی کاشی‌های مقبره و طراحی و معماری بی‌نظیر حافظیه آن را به‌عنوان یکی از بهترین آثار تاریخی شیراز به همگان معرفی می‌کند. بخش جنوبی حافظیه که ورودی آن نیز بوده، از گل‌های رنگارنگ و درختانی با بوی بهار نارنج و فضای سرسبزی که تشکیل ‌شده‌ که گویی تصویر کوچکی از بهشت را به نمایش می‌گذارد. با خرید بلیط هواپیما تهران شیراز و بازدید از مقبره حافظیه سفر خود را به‌یادماندنی‌تر خواهید کرد.

سعدیه

سعدی شاعر بزرگ پارسی است که مقبره آن در شیراز قرار دارد. معماری این بنای زیبا توسط محسن فروغی انجام گرفت. در آرامگاه سعدیه تزئیناتی از سنگ‌های مرمر در گنبد فیروزه‌ای و نمایی از پله‌هایی که در روبه‌روی آن قرار دارند، توجه هر مسافری را به خود جلب می‌کنند. هشت ستون آن با کاشی‌کاری‌های خاص خود، جلوه‌ای زیبا به آن بخشیده‌اند. آندره گدرا که معماری بنای حافظیه را انجام داده، ورودی آرامگاه سعدیه را نیز به شکلی زیبا طراحی کرده ‌است. حوض‌‌های آبی، درختان سرسبز و گل‌های رنگارنگ این آرامگاه را دیدنی‌تر ساخته‌اند. در کنار این بنای تاریخی و ادبی، باغ دلگشا قرار دارد. گردشگران و جهانگردانی که با خرید بلیط هواپیما تهران شیراز به تماشای سعدیه می‌آیند، می‌توانند به‌راحتی از این دو جاذبه تاریخی بازدید کنند.

حرم شاهچراغ

اگر پس از هیاهو و بازدید از مکان‌های تاریخی به یک مکانی آرام و پر از آرامش و مذهبی نیاز دارید، حرم شاهچراغ را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این حرم که آن را متعلق به برادران امام رضا (ع) می‌دانند، در میان مردم و مسافران بسیار باارزش است. در ضلع شمال شرقی این حرم برادر کوچک‌تر امام هشتم و در حرم اصلی آن برادر بزرگ‌تر به خاک سپرده شده‌اند. در ساخت گنبد و بنای آن ظرافت و سلیقه‌ای خاص به‌کار رفته و انعکاس نوری که از برخورد با کاشی‌های رنگارنگ حرم و ضریح ایجاد می‌شود، آنجا را درخشان‌تر کرده ‌است.

مسجد وکیل

مسجد سلطانی یا مسجد وکیل یکی دیگر از مکان‌های تاریخی شیراز است که با معماری خاصی که دارد،‌ بدون تغییر از زمان زندیه تاکنون پا برجاست. در نزدیکی مسجد وکیل دو جاذبه دیدنی دیگر نیز به‌چشم می‌خورند. در شرق مسجد بازار وکیل و در شمال آن حمام تاریخی وکیل قرار گرفته‌اند. شما با خرید بلیط هواپیما تهران شیراز می‌توانید از این دو مکان دیدنی نیز بازدید نمایید. در بنای این مسجد 48 ستون سنگی و مارپیچ‌ مانند و کاشی‌کاری‌های رنگی به‌کار رفته‌اند که آن را به یک اثر ماندگار تبدیل کرده‌اند.

دروازه ‌قرآن

با عبور از زیر دروازه قرآن که در شمال شرقی شهر شیراز قرار دارد و با آیاتی که روی آن حک شده،‌ می‌توانید حس آرامش و ایمن بودن سفر را تجربه کنید. این دروازه که در سلسله آل بویه زمانی که (عضدالدوله دیلمی) امیر آن‌جا بوده‌، بنا ‌شده ‌است. در زمان کریم‌خان زند این دروازه مجدد مورد بازسازی قرار گرفته و دو جلد قران به بالای آن اضافه شد. در نزدیکی دروازه قرآن چند بنای تاریخی دیگر نیز وجود دارند. باغ جهان‌نما و مقبره حافظیه در فاصله کمی از دروازه قرآن و مقبره خواجوی کرمانی در چند متری از آن قرار گرفته‌اند. شما می‌توانید با خرید بلیط هواپیما تهران شیراز و در هنگام بازدید از دروازه قرآن، از جاذبه‌های نزدیک آن نیز بازدید نمایید.

باغ ارم

باغ ارم، یکی از بزرگ‌ترین باغ‌های ایرانی و همچنین یکی از بهترین مکان‌های تاریخی شیراز است که در لیست آثار جهانی یونسکو قرار دارد. از هر گذرگاهی که به باغ ارم وارد شوید، سرسبزی درختان، معماری زیبا و هفت‌رنگ ساختمان آن، شما را به وجد می‌آورد. عمارتی که در باغ ارم قرار داشته در سه طبقه و با الگوبرداری از ساختمان‌های دوره زندیه و صفویه ساخته‌ شده ‌است. در این باغ، موزه سنگ و گوهر دریای نور علاوه‌بر تزئینات، گچ‌بری و نقاشی و ستون‌های زیبای سنگی که در عمارت اصلی وجود دارند، بازدید و تماشای باغ ارم را برای گردشگران جذاب‌تر کرده‌اند. در این باغ می‌توانید از غرفه‌های صنایع دستی نیز خرید کنید و با پوشیدن لباس‌های سنتی عکس‌های خاطره‌انگیز بگیرید.

سخن پایانی

اگر اهل مسافرت هستید و نمی‌دانید به کدام شهر ایران سفر کنید، سفر به شیراز را به شما پیشنهاد می‌دهیم؛ تنها کافیست که یک بلیط ارزان هواپیما به شیراز را تهیه کرده و خود را در دل جاذبه‌های تاریخی و آداب‌ورسوم کهن ایران بیابید. جاذبه‌ها و جاهای دیدنی شیراز بسیار زیاد هستند و  مدتی که در آنجا اقامت دارید به‌طور قطع برای شما خاطره‌انگیز خواهد بود. تخت جمشید، حافظیه، حمام وکیل، سرای مشیر، دریاچه مهارلو، شاهچراغ، مسجد وکیل و ارگ کریم‌خان تنها بخش کوچکی از جاذبه‌های این شهر شعر و ادب هستند. شما می‌توانید با خرید بلیط هواپیما تهران شیراز در هر فصلی از سال از تماشای این جاذبه‌ها لذت ببرید.

 

 

دیدگاه
آخرین اخبار