اختلاف طبقاتی در امتحانات نهایی دانش‌آموزان؛ تفاوت بلندگو و هدفون!

امسال، شیوه برگزاری و چگونگی طراحی سوالات امتحانات نهایی سال آخر دبیرستان با اعتراض و انتقاد دانش‌آموزان و کارشناسان مواجه شده است.

در این میان، امتحان زبان انگلیسی که روز پنج شنبه، ۲۴خردادماه، به صورت سراسری و هماهنگ، اما با امکانات ناهمگن در مناطق مختلف کشور برگزار شده، داستان جالبی دارد!

بنا به پیگیری‌های میدانی خبرنگار ما در حوزه‌های امتحانی واقع در مناطق شمالی پایتخت، برای پاسخ به سوالات بخش شنیداری (Listening) به دانش‌آموزان هدفون داده شده، یا ناظران امتحانی سوالات را با صدای رسا خوانده‌اند.

 از سوی دیگر، در حوزه‌های امتحانی جنوبی تهران، سئوالات ۹ نمره‌ای بخش شنیداری از بلندگوهای بی‌کیفیت و به صورت نامفهوم پخش شده است.  

 طی چند دهه اخیر، همسو با طرح تحول نظام اداری و آموزشی، شکل‌گیری مدارس غیردولتی و آموزشگاه‌های خصوصی تا حدودی به سود طبقات بالادستی جامعه بوده است.

در همین رابطه رامین میرزانیا، دکترای زبان انگلیسی در گفت‌وگویی با انتقاد از شیوه طراحی سوالات امتحان نهایی اعتقاد دارد طراحی سوالات پیچیده و فراتر از سطح دبیرستان، به معنای «مردود شدن» دانش‌آموزانی است که به دلایل مختلف امکان ثبت‌نام در آموزشگاه‌‎های خصوصی را نداشته‌اند. 

 دکتر کمال‌الدین شهریاری، نماینده سابق مردم دشتی و تنگستان نیز پیش از این در گفت‌وگو با رسانه‌ها گقته بود «نظام آموزش پولی، جامعه را به دو قطب غنی و مستضعف و مستاصل تبدیل کرده است.»

 به گفته این عضو ادوار مجلس، در این نظام هر فردی که پول داشته باشد ارتقاء یافته و به مدارک بالای علمی دست می‌یابد و هر فردی که پول نداشته باشد از گردونه حذف خواهد شد.

دیدگاه
آخرین اخبار