مدیرکل صنعت و معدن استان مرکزی خبر داد:

انتقال آب از خلیج فارس به استان مرکزی

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: انتقال آب از خلیج فارس به استان مرکزی حدود ۷۵۰ کیلومتر است از هندیجان در استان خوزستان آغاز و به استان مرکزی می‌رسد.

علی جودکی گفت: استان مرکزی با ۳۷ شهرک و ناحیهٔ صنعتی فعال و بیش از ۳ هزار واحد تولیدی و صنعتی یکی از قطب‌های صنعتی کشور است که شهر اراک در این بین دارای صنایع مادر و گوناگون در حوزه‌های انرژی، فلزی، نفت‌ و پتروشیمی، شیمیایی، نساجی، ماشین‌آلات، ساختمانی، معدنی، غذایی، چوب و مبلمان است.

وی افزود: برخی از این واحدهای موجود در استان مرکزی مانند هپکو، املاح معدنی ایران، صنایع آذرآب، شرکت آلومینیوم ایران، گروه نورد آلومینیوم، صنایع آلومرول، ماشین‌سازی اراک، کمباین‌سازی ایران، پتروشیمی شازند و واگن‌پارس از صنایع اساسی کشور به‌شمار می‌روند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی بیان کرد: نزدیک به ۱۰۰ صنعت در استان میزان مصرف آب آنها بالای ۱۰ لیتر بر ثانیه است و جزوه صنایع آب‌بر هستند که کمبود آب یکی از مشکلات جدی برای واحدهای صنعتی استان مرکزی است، بنابراین باید فکری برای مصرف آب در حوزه صنایع شود و یکی از راه‌هایی که بتوانیم آب را برای صنعت جایگزین کنیم استفاده از پساب‌های آب و فاضلاب شهرستان‌ها، آب‌های ژرف یا آب خلیج فارس است.

جودکی خاطرنشان کرد: صحبتی که با صاحبان عمده صنایع استان که بیشترین استفاده و مصرف آب را دارند، داشته‌ایم، راه‌کارهایی مورد بررسی قرار گرفت تا بتوانیم یک راه‌کار مناسبی را از بین سه گزینه مورد نظر انتخاب کنیم.  

وی اظهار کرد: یکی از گزینه‌های مطرح برای رفع مشکل آب صنایع استان مرکزی، استفاده از آب خلیج فارس است که صنایع استان با سرمایه‌گذاری در این پروژه می‌توانیم ۶۵ میلیون متر مکعب آب بر ثانیه را از خلیج‌فارس به استان در مدت سه سال منتقل کنیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در پایان تصریح کرد: برای این انتقال به عنوان گزینه اول قرار شده است، طرح موضوع و بررسی شود. انتقال آب از خلیج فارس به استان مرکزی حدود ۷۵۰ کیلومتر است از هندیجان در استان خوزستان آغاز می‌شود و به مرکزی می‌رسد.

دیدگاه
آخرین اخبار