بهترین ماشین های ایرانی از نظر امنیت کدام است؟

تناسب بودجه با امکانات کافی و امنیت بالا از جمله فاکتورهای اساسی برای خرید بهترین ماشین ایرانی به حساب می‌آیند. همه خریداران این واقعیت را تایید می‌کنند که ماشینی که از نظر امنیتی خوب است، برای نگهداری آن دغدغه‌ای ندارند و روی عمر طولانی آن می‌توانند حساب باز کنند.

لیست بهترین ماشین‌های ایرانی از نظر امنیت و ایمنی در ادامه آورده‌ شده تا با اطمینان بالا برای آن هزینه کنید.

1- مزدا 3 جدید؛ بهترین ماشین امنیتی در بازار ایران

خوبی مزدا 3 جدید این است که به لحاظ ایمنی به سبک ژاپنی‌ها طراحی شده و خریدار از بابت ایمنی بالا در حین رانندگی، خاطرجمع است. خرید مزدا 3 جدید در بازار برای آن‌هایی تجربه کافی ندارند، ممکن است که چالش‌برانگیز باشد. با داشتن منبع آموزش تشخیص رنگ خودرو یا با استفاده از کتاب آموزش کارشناسی خودرو می‌توانید این چالش‌ها را به حداقل برسانید؛ چرا که جامع‌ترین راهنمایی‌ها براساس تئوری و همچنین تجربه خریداران ماشین در آن آمده است.

درباره مزدا 3 جدید باید گفت که ایمنی آن به‌قدری بالا بوده که 5 ستاره ایمنی از موسسه ایمنی اروپا را کسب کرده است. تدابیر امنیتی که در ساختار این خودرو درنظر گرفته شده، شامل موارد زیر است:

  1. شش کیسه هوا در کابین
  2. ترمز اتوماتیک
  3. نمایش نقاط کور دید راننده
  4. چراغ جلوی تطبیقی
  5. هشدار خروج از خط
  6. دستیار حفظ خودرو بین خطوط

2- شاهین؛ امن‌ترین ماشین تولید داخلی

به‌طور کلی، تازه‌ترین تولید خودروهای داخلی در مقایسه با نسخه‌های قدیمی‌تر از ایمنی بیشتری برخوردارند و البته خریداران هم دنبال نسخه‌های جدیدتر آن‌ها هستند. آنچه که باعث شهرت شاهین در میان خودروهای ایرانی شده، جنس فولادی بدنه آن است. به‌طوری که تا حد زیادی توانست به‌خوبی خودش را در تست‌های بین‌المللی، نشان دهد.

در آزمایش‌هایی که برای ارزیابی کمی و کیفی ایمنی آن انجام شده، به هنگام وارد شدن ضربه توانسته تا تعادلش را به طور قابل توجهی حفظ کند. همچنین، ستون‌ها و ماشین سقف از ثبات بسیار زیادی برخوردار است و اگر ضربه هم به آن وارد شود، امنیتش را از دست نمی‌دهد.

در شاهین اتومات و نسخه پرطرفدار آن، استانداردهایی که در جهت حفظ ایمنی صورت گرفته، شامل موارد زیر می‌شود:

  1. ایمنی کابین: تعبیه شدن 2 ایربگ راننده و سرنشین جلو
  2. سیستم کمکی راننده: کمکی حرکت در سربالایی، کروز کنترل، کنترل کشش و کنترل پایداری
  3. سیستم هشدار دهنده: سنسور عقب و سنسور فشار باد تایر
  4. سیستم‌های ترمز: توزیع نیرو ترمز و ترمز ضدقفل

3- سراتو سایپا؛ یکی از بهترین ماشین‌های ایرانی از نظر امنیت

در لیست 10تا از بهترین ماشین‌های ایرانی از نظر امنیت، سراتو سایپا قرار دارد. این نتیجه برآیند کلی است که از مقایسه سراتو سایپا با سایر خودروهای ایرانی برآورد شده است. درست است که سراتو سایپا در مقایسه‌با نسخه‌های اصلی خودروهای خارجی آن‌چنان که باید کیسه هوای بزرگ‌تری داشته باشد، اما این حجم کمتر بوده، توانسته تا کارکرد خوب خود را به‌خوبی نشان دهد. از مهم‌ترین رویکردهای امنیتی آن می‌توانیم به استحکام بالای بدنه و طراحی شاسی با مواد خام مرغوب اشاره کرد.

4- خانواده تندر 90؛ ایمن‌ترین بدنه برای خودروی ایرانی

رنو ال 90 یا حتی مشتقاتش را به‌دلیل بیشترین امنیتی که در میان خودروهای ایرانی دارند، می‌توان انتخاب کرد و سال‌ها از داشتنش رضایت خاطر داشت. آنچه که باعث برجسته شدن گروه ماشین‌های تندر 90 شده، استحکام بالای بدنه است، به‌طوری که سه ستاره از پنج ستاره را به آن ارائه کرده‌اند. علاوه‌بر این موضوع، فاکتور اساسی دیگری باعث شده‌ تا ماشین‌های این خانواده در رده مستحکم‌ترین خودروهای ایرانی باشند. قرار داشتن مخزن سوخت در کف باعث می‌شود تا خودرو در برابر تصادف، خطر سوراخ شدن را از سر بگذراند و حوادث ثانویه مانند آتش‌سوزی را نداشته باشد.

5- پژو 2008 یا نسخه‌های مونتاژ شده پژو در ایران؟!

یکبار برای همیشه باید به این سوال پاسخ داد که پژو 2008 از امنیت بالاتری برخوردار است یا نسخه‌های مونتاژشده آن در ایران. بسیاری از خریداران به این نکته واقف هستند که اسم محصولات مونتاژشده پژو در ایران جزو بهترین ماشین‌های ایرانی از نظر امنیت قرار ندارد. در مقابل، پژو 2008، امن‌ترین نوع پژوها در ایران به شمار می‎آیند. این رده‌بندی از زمانی صورت گرفت که این خودرو در سال 96 به ایران وارد شد و اکنون، آرامش برای رانندگی در جاده‎ها با کیفیت بیشتری برقرار است.

آپشن‌هایی که استحکام بیشتر را در پژو 2008 رقم می‌زنند، عبارتند از:

  1. کروز کنترل و کنترل ایستایی در سربالایی
  2. ترمز با نیروی کمکی و دوربین عقب

6-دنا پلاس؛ ایمن‌ترین خودروی ایرانی

بهترین ماشین ایرانی از نظر امنیت، دنا پلاس است. این کاندید خوب از سال 96 به بازار ایران عرضه شد. آمدن دنا پلاس نشان داد که در مقایسه با نسخه‌های قدیمی، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. یکی از همین فاکتورهای مثبت، برخورداری از گیربکس اتوماتیک 6 دنده است. علاوه‌بر آن، سیستم کروز کنترل و 2 ایربگ در ساختار آن، باعث شده تا شفاف‌تر از قبل بدرخشد. خیلی‌ها به‌دنبال آمار رسمی هستند که در شرکت‌های معتبر برای ارزیابی آن منتشر شده، اما هنوز این آمار در نگاه عمومی و تست‌های جهانی اعلام نشده است و نمی‌توان با اطمینان، چیزی برای آن گفت.

7- تارا از گروه محصولات ایران خودرو

همانقدر که پژو 301 در میان خودروهای ایرانی ایمنی دارد، ماشین تارا هم امن است. خوب است یادآوری شود که پژو 301 توسط موسسه یوروانکپ، شاخص 75 را از 100 بدست آورده که این فاکتور برای حفظ امنیت کودکان لحاظ شده است. اگر فاکتور حفظ ایمنی سرنشین‌های بزرگسال را در نظر بگیرید، نمره 71 از 100 به آن تعلق می‌گیرد. با توجه به این دو نمره می‌‌توان در نظر داشت که بهای خودرو تارا به همان اندازه‌ای است که برای خرید آن برنامه‌ریزی می‌کنید.

چه تست‌های بین‌المللی برای ایمنی خودرو انجام می‌شود؟

اینکه بتوانید خودروی ایمن ایرانی را تهیه کنید، به این مورد وابسته است که نتیجه حاصل از تست‌های بین‌المللی ماشین‌ها خیلی خوب یا حداقل خوب ارزیابی شده باشد. این تست‌های ایمنی برای بررسی و ارزیابی عملکرد بخش‌های مهم در ایمنی هستند. عملکردهای اساسی خودروها شامل ترمز اضطراری خودکار و کروز کنترل تطبیقی است.

لیست تست‌های بین‌المللی ایمنی که در سطح جهانی انجام می‌شود، عبارتند از:

  1. تست برخورد از کنار
  2. تست برخورد از عقب
  3. تست برخورد با عابر پیاده
  4. Euro NCAP
  5. IIHS
  6. NHTSA

تعدادی از تست‌های ایمنی خودروها در خارج از کشور صرفا براساس موسسه‌ها نام گذاری شده و مبتنی‌بر آن هم شناخته می‌شوند. در برخی دیگر از آن‌ها نیز صرفا مبتنی‌بر برخورد با موانع طراحی شده‌اند. برای مثال، در تست برخورد از کنار، یک مانع سخت در کنار ماشین گذاشته می‌شود تا عملکرد آن را در حین برخورد ارزیابی کنند. در مورد تست برخورد از عقب و با عابر پیاده، موانع آزمایش به‌ترتیب مانع سخت در عقب و عابر پیاده هستند.

جمع‌بندی برای ماشین‌های خوب ایرانی از نظر امنیت

با قطعیت می‌توان گفت که ماشین‌های ملی مانند دنا، شاهین و تارا، سه‌تا از بهترین خودروهای ایرانی از نظر امنیت به شمار می‌آیند و خریداران هم به فکر سرمایه گذاری بر روی آن‌ها هستند. حقیقت این است که تب و تاب‌ داغ انتخاب بهترین خودروهای ایرانی موجب شده که بسیاری از شرکت‌های ایرانی به استانداردهای 85 گانه بین‌المللی دست پیدا کنند و در جهت رشد آن‌ها باشند. این در حالی است که سمند و سورن پلاس را عمده مردم ترجیح می‌دهند.

 

دیدگاه
آخرین اخبار