گزارش بانک مرکزی کانادا نشان می‌دهد که مهاجران قیمت مسکن و تورم را بالا می‌برند

به گزارش بانک مرکزی کانادا، ورود ۲.۳ میلیون مهاجر جدید به کانادا در سال‌های اخیر باعث افزایش قیمت مسکن، بالا رفتن هزینه‌ها و تشدید تورم شده است.

این گزارش سه حوزه اصلی را که تحت تأثیر افزایش تعداد مهاجران قرار گرفته، بررسی می‌کند: مسکن، بازار کار و مصرف.

بانک مرکزی کانادا در گزارش ۲۴ جولای خود که اولین‌بار در بلک‌لاکز ریپورتر منتشر شد، نوشت: «رشد شدید جمعیت در سال‌های اخیر، نرخ تقاضای مسکن را افزایش داده که به بالا رفتن قیمت مسکن و اجاره‌بها دامن می‌زند.»

تازه‌واردها نرخ تقاضا را در حوزه اسکان افزایش می‌دهند. اما این گزارش نشان می‎دهد که بازار خانه‌های اجاره‌ای بیش از همه تحت تأثیر قرار می‌گیرد، زیرا تازه‌واردها عمدتاً زندگی‌شان را با اجاره‌نشینی آغاز می‌کنند. براساس این گزارش، تا وقتی مهاجران دست‌کم ۱۰ سال در کانادا زندگی نکنند، احتمالاً صاحب خانه نمی‌شوند.

این گزارش می‌گوید: «رشد عرضه مسکن با افزایش شدید تقاضا همراه نیست و ساخت‌و‌ساز مثل دوران قبل از همه‌گیری ادامه دارد.» این گزارش همچنین به مسائل بلندمدتی اشاره دارد که مانع رشد عرضه مسکن شده‌اند. برای نمونه، می‌توان به محدودیت‌های منطقه‌بندی شهرداری، مخارج بالای توسعه و کمبود کارگران ساختمانی کاربلد اشاره کرد.

براساس گزارش شورای سلطنتی در ۲۶ مارس، کانادایی‌ها پیش‌تر درخصوص سیاست مهاجرت فدرال ابراز نگرانی کرده و از دولت خواسته بودند که برای کمک به کاهش بحران مسکن جلوی ورود مهاجران را بگیرد.

محققان از گروه مطالعاتی پرسیدند که مهم‌ترین چالش حوزه مسکن که نیازمند توجه دولت است، چیست و آن‌ها ایده «کاهش موقت نرخ مهاجرت» را به‌عنوان یکی از راه‌های کاهش تقاضای مسکن مطرح کردند. دیگر راه‌حل‌های پیشنهادی شامل ساخت خانه‌های بیشتر، ارائه کمک‌های بیشتر به خانه‌اولی‌ها، کاهش نرخ بهره و ممنوعیت سفته‌بازی بودند.

دولت فدرال در نظر دارد که ۴۸۵ هزار مقیم دائم جدید را در سال جاری و ۵۰۰ هزار مقیم دیگر را در سال ۲۰۲۵ بپذیرد و این آمار را در سال ۲۰۲۶ حفظ کند.

سوفیکا لوکیاننکو، سخنگوی اداره مهاجرت کانادا، در ۲۹ جولای در ایمیلی به اپک تایمز نوشت: «با توجه به برنامه مهاجرت ۲۰۲۴-۲۰۲۶، دولت به تعدیل نرخ مهاجرت با توجه به ظرفیت مسکن و نیازهای بازار کار ادامه خواهد داد.»

تأمین نیروی کار

دولت فدرال گفته که مهاجران جدید نقش بسزایی در رفع کمبودهای موجود در بازار کار کانادا ایفا می‌کنند؛ دیدگاهی که بانک مرکزی کانادا نیز تاحدی از آن حمایت می‌کند. بانک مرکزی گفته که تازه‌واردها بدون ایجاد تورم به رشد اقتصاد کمک می‌کنند. با این‌حال، بسیاری از مهاجران جدید برای ادغام در بازار کار کانادا با چالش‌های مهمی روبه‌رو هستند. 

بانک مرکزی می‌گوید مهاجران در کانادا با چالش‌هایی مانند عدم اعتبار مدارک خارجی و سوابق کاری خود مواجه هستند که باعث می‌شود به سمت مشاغلی سوق پیدا کنند که ارتباطی با مهارت‌های آن‌ها ندارند. بازار کار ضعیف کانادا نیز باعث شده که پیدا کردن و حفظ شغل برای تازه‌واردها دشوارتر شود.

ناهماهنگی در مصرف نیز سومین اثر عمده مهاجرت گسترده قلمداد می‌شود. به گفته بانک مرکزی، نقش‌آفرینی تازه‌واردها در زنجیره تأمین زمان‌بر است اما تأثیر آن‌ها روی نرخ تقاضا بلافاصله احساس می‌شود.

خانم لوکیاننکو در پاسخ به این چالش‌ها به اطلاعیه ۲۱ مارس مارک میلر، وزیر مهاجرت کانادا، برای کاهش جمعیت ساکنان موقت کانادا طی سه سال آتی اشاره کرد. این برنامه با هدف محدود کردن جمعیت ساکنان موقت به ۵ درصد از کل جمعیت کانادا تنظیم شده است.

خانم لوکیاننکو افزود: «اقدامات مربوط به کاهش جمعیت ساکنان موقت در دستور کار قرار گرفته‌اند.»

از دیگر سیاست‌های رسیدگی به این مشکل می‌توان به تعیین سقف برای متقاضیان مجوز تحصیلی اشاره کرد که خبر آن در ماه ژانویه منتشر شد.

خانم لوکیاننکو گفت: «داده‌های اولیه نشان می‌دهند که تعداد درخواست‌های مربوط به مجوز تحصیلی بسیار پایین‌تر از سقف است و در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال ۲۰۲۳ شاهد کاهش نرخ درخواست، پذیرش و تأیید مجوزها بوده‌ایم.»

به گزارش اداره مهاجرت کانادا، از آن‌جا که تغییر برنامه دانشجویان بین‌المللی در تابستان و اوایل پاییز امسال- شلوغ‌ترین مقطع پردازش مجوزها- هنوز اعمال نشده، خیلی زود است که بخواهیم تأثیر آن را ارزیابی کنیم. به گفته خانم لوکیاننکو، بیشتر مجوزهای تحصیلی در ماه‌های آگوست و سپتامبر صادر می‌شوند.

غیر از ایجاد محدودیت برای دانشجویان بین‌المللی، اتاوا مجوزهای کار همسران دانشجویان را نیز محدود کرده و تنها به همسران دانشجویان تحصیلات تکمیلی و کسانی که در برنامه‌های تخصصی شرکت می‌کنند اجازه کار می‌دهد.

خانم لوکیاننکو افزود: «این تدابیر غیر از مواردی هستند که در آینده اعلام می‌کنیم. برای نمونه می‌توانم به تدابیری اشاره کنم که در رابطه با اعطای مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی در نظر گرفته‌ایم.»

دیدگاه
آخرین اخبار