آیا معامله رمزارزها شرعا باطل است؟
خریدار میداند چه چیزی را با چه اوصافی و در چه قیمتی میخرد و به نظر میرسد همین مقدار از علم برای صحت معامله وی کفایت میکند.
یکی از چالشهای فقهی و البته مهم که نسبت به معامله رمزارزها مطرح است مسأله غرری بودن است که به نظر میرسد نمیتوان با استناد به قاعده نفی غرر قائل به بطلان این معاملات شد.
معاملات رمزارزها امروز یکی از بازار تجاری بوده که اتفاقاً سرمایه افراد زیادی را به خود جذب کرده است. جواد سلطانی فرد، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید مطهری (ره) درباره برخی شبهات توضیحهایی ارائه داده است که میآید.
درباره مفهوم شرعی غرر در میان فقها اختلاف نظر وجود دارد، اما آنچه پس از بررسی که داشتم به آن رسیدهام و البته چنین برداشتی را میتوان در کلام دانشمندانی همچون ملأ احمد نراقی و محقق خویی نیز مشاهده کرد، آن است که غرر در شریعت به معنای خطر ناشی از ابهام نسبت به دستکم یکی از عوضین (دو چیزی که با هم مبادله میشوند مانند پول در برابر گوشی تلفن همراه) در هنگام معامله است که در نزد عرف قابلتوجه باشد؛ به عبارت دیگر «غرر» به معنای «احتمال ضرر» و «خطر از دست دادن دارایی» است.
شکی نیست که فقها خرید و فروشی را که با غرر همراه باشد، بر اساس قاعده فقهی «نفی غرر» - که از حدیث معروف «نهی النبی (ص) عن بیع الغرر» گرفته شده است - باطل میدانند؛ مثلاً اگر خریداری در مقابل گوشی تلفن همراه دزدیدهشده به مالک آن پول بپردازد، درواقع با این اقدام پول خود را در معرض نابودی قرار داده است؛ زیرا دستیابی به آن گوشی مبهم بوده و ممکن است هیچ وقت گوشی دزدیده شده پیدا نشود. همچنین اگر ابهام نسبت به جنس کالا باشد، مانند معامله انگشتری که معلوم نیست طلا است یا نقره یا ابهام نسبت به وصف کیفی آن باشد، مانند معامله یک کیلو گرم برنج که معلوم نیست کیفیت بالایی دارد یا متوسط یا پایین، یا ابهام نسبت به اندازه و وصف کمّی آن باشد، مانند معامله قطعهای از طلا که وزن آن معلوم نیست؛ در تمامی این موارد و امثال آن به دلیل وجود احتمال ضرر و با استناد به قاعده نفی غرر، معامله باطل است.
گفته شد که شکی در باطل بودن معامله همراه با غرر نیست، اما مساله مهم همان طور که اشاره کردید آن است که آیا میتوان معاملات رمزارزها مصداق معامله غرر و باطل دانست یا خیر؟
یکی از مهمترین عواملی که شبهه غرری بودن را نسبت به بازار رمزارزها مطرح کرده است، همین مسأله نوسانات شدید و بدون محدودیت در بازار رمزارزها است. این بازار نوپا و جوان به دلیل عواملی همچون کوچکی حجم، بالا بودن سرعت معامله به جهت دیجیتالی بودن آن و رفتار دارندگان عمده رمزارزها بهمنظور کسب سود قطعاً تلاطم شدیدتری نسبت به دیگر بازارها نظیر طلا تجربه میکند.
اخبار جدید اعم از مثبت و منفی عامل دیگری است برای تغییر دادن قیمتها در این بازار تا جایی که در برخی از موارد موجب میگردد حبابهایی در دورههای زمانی مختلف ایجاد شود. این بی ثباتی، از بین رفتن کل دارایی در لحظه را محتمل میسازد، به طوری که ممکن است رمزارزی که تا چند لحظه پیش با ارزش و قیمت بسیار بالایی در حال معامله بود در آینده بسیار نزدیک به شدت سقوط کند.
به نظر شما آیا به این شبهه میتوان پاسخ داد یا این اشکال وارد است؟
معتقدم با در نظر گرفتن معنای غرر در شریعت که به آن اشاره شد، وجود نوسانات شدید قیمت و مواردی از این قبیل نمیتوانند موجب تحقق غرر در معاملات رمزارزها شوند؛ زیرا صرف نظر از این نکته که این شبهه در خصوص رمزارزهایی که نوسانات بسیار کمی دارند، قابلطرح نیست و تنها نسبت به رمزارزهای پرنوسان مطرح میشود، وجود نوسانهای بدون محدودیت مختص به رمزارزها نبوده و در بسیاری از چیزها وجود دارد؛ همان طور که قیمت طلا نیز طی سالیان اخیر با نوسانات بسیار شدیدی مواجه بوده و کسی مدعی نشده که معامله آن مصداق معامله غرر است. وضعیت پرنوسان بازار سرمایه که با وضوح بیشتری این مطلب را میرساند.
افزون بر این، در بازار رمزارزها «قدرت عرضه و تقاضا» مهمترین نقش را در بالا و پایین رفتن قیمتها ایفا میکند که معمولاً بر اساس تکنیکال و مقاومت و حمایتهایی که در روند نزول یا صعود قیمت این ارزها وجود دارد، شکل میگیرد که این مسأله، نوسانات را ممکن است تا حدی برای اهل فن قابل پیش بینی نماید.
البته اگر منظور از نوسان، نوسان در حین معامله باشد که معامله گر نمیداند در مقابل فلان مقدار از پول چقدر رمزارز دریافت میکند، این غرر بوده و معامله باطل خواهد بود؛ اما نوعاً در مسأله صحبت از نوسانات قبل و بعد از معامله است، نه حین معامله.
به عنوان مثال، فردی میخواهد در وضعیت پرنوسان بازار، اقدام به خرید طلا نماید؛ اگر نسبت به مواردی همچون عیار و گرم آن ابهام داشته باشد، معامله او به دلیل وجود غرر باطل خواهد بود؛ اما اگر ضمن آگاهی به اوصاف یادشده، عدم اطمینان او از این جهت باشد که آیا ارزش طلایی که خریده در ماه آینده بیشتر میشود یا کمتر، اگرچه خرید طلا در چنین بازاری همراه با ریسک است، اما نمیتوان چنین معاملهای را مصداق غرر دانست، در غیر این صورت تقریباً باید هر فعالیت اقتصادی را – که معمولاً با ریسک همراه است - باطل قلمداد کرد.
اگر شخصی مثلاً بیت کوین را در قیمتی نامعقول خریداری کرد چطور؟ آیا خرید در قیمتهایی که عاقلانه به نظر نمیآید، میتواند موجب غرری بودن معامله شود؟
ثانیاً این اشکال نیز ارتباطی با غرر ندارد؛ زیرا در چنین حالتی که فرد اقدام به خرید ارز در قیمتی نامعقول میکند، فرض این است که ابهامی نسبت به عوضین وجود ندارد، یعنی از طرفی مبلغی که خریدار میخواهد پرداخت کند مشخص است؛ از طرف دیگر، پیش از خرید نیز میتوان در مورد ماهیت رمزارزها و ارزشمندی آنها اطلاعات کسب کرد و نوع و تعداد رمزارزی را که در مقابل آن میخواهد خریداری کند نیز مشخص است؛ بنابراین از این حیث خطری معامله را تهدید نمیکند و در نتیجه تحقق غرر در آن منتفی است.
خریدار میداند چه چیزی را با چه اوصافی و در چه قیمتی میخرد و به نظر میرسد همین مقدار از علم برای صحت معامله وی کفایت میکند.
این نکته را هم اضافه کنم که وقتی یک شرکت قصد توسعه رمزارز جدیدی دارد، معمولاً تمامی جزئیات فنی، تکنیکال، مالی و تجاری آن را در سندی تحت عنوان White Paper (کاغذ سفید) توضیح میدهد.
پس با این توضیحها شما معتقدید که معاملات رمزارزها از نظر شرعی اشکالی ندارد؟
غرری نبودن معاملات رمزارزها به معنای مشروع بودن آنها نیست؛ در واقع یکی از چالشهای فقهی و البته مهم که نسبت به این معاملات مطرح است، همین مسأله غرری بودن بود که به نظر میرسد نمیتوان با استناد به قاعده نفی غرر قائل به بطلان این معاملات شد، اما برای صحت معاملات یادشده، چالشهای دیگری همچون «مالیت نداشتن»، «ضرری بودن» و «اکل مال به باطل بودن» وجود دارد که باید هر یک جداگانه مورد بررسی قرار گیرد.