کشف فسیل در گرینلند؛ افشاگر راز سبزشدن جزیره‌ای یخی

دانشمندان کشف کردند که صفحه یخی گرینلند در دوره‌ای در مدت یک میلیون سال گذشته ذوب و بخش‌هایی از این جزیره سبز شده؛ وضعیتی که نشان می‌دهد صفحه یخی یادشده شکننده‌تر از تصور پیشین دانشمندان است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی فیز، جزیره گرینلند، کشوری جزیره‌ای در آمریکای شمالی، واقع در آب‌های اقیانوس منجمد شمالی و محل زندگی حدود ۵۶ هزار نفر است. جزیره گرینلند، از سال ۱۷۲۱ در تملک کشور دانمارک بوده است. آمریکا دو بار پیشنهاد خرید این جزیره را داد اما دانمارک هر دو بار این پیشنهاد را رد کرد.

ورقه یخی گرینلند یک صفحه یخی است که دومین بدنه یخی بزرگ جهان را تشکیل می‌دهد. ضخامت آن به طور متوسط ۱.۶۷ کیلومتر و حداکثر ضخامت آن بیش از ۳ کیلومتر است. طول آن تقریباً ۲۹۰۰ کیلومتر در جهت شمالی‌جنوبی است و حداکثر عرض آن ۱۱۰۰ کیلومتر در عرض جغرافیایی ۷۷ درجه شمالی و نزدیک لبه شمالی آن است. صفحه یخی یک میلیون و ۷۱۰ هزار کیلومتر مربع (۶۶۰۰۰۰ مایل مربع)، حدود ۸۰ درصد از سطح جزیریه گرینلند را پوشش می دهد.

حالا یک مطالعه جدید در مورد این صفحه یخی، اولین شواهد و مدارک مستقیم را در این خصوص فراهم کرده که بخش مرکزی صفحه یخی گرینلند و نه فقط کرانه‌های آن در گذشته زمین‌شناختی اخیر ذوب شده و از بین رفته است.

یک گروه از دانشمندان اقدام به بررسی دوباره چند اینچ از رسوبات گرفته شده از کف یک لایه یخی به عمق دو مایل در مرکز گرینلند استخراج شده در سال ۱۹۹۳ کردند که برای مدت ۳۰ سال در یک مرکز در کلرادو نگهداری شده بود. آنها از این بابت شگفت زده شدند که در خاک آزمایش‌شده چوب بید، اجزای حشرات، قارچ و یک بذر خشخاش وجود داشت.

پل بیرمان دانشمند دانشگاه ورمونت از محققان این کار مطالعاتی گفت: این فسیل‌ها زیبا هستند؛ اما در مورد اینکه چه چیزی درباره تغییرات آب و هوایی ناشی از اقدامات انسان و ذوب یخ‌های گرینلند به ما می‌گویند، باید بگویم وضعیت روزبه روز بدتر می‌شود.

این مطالعه که به تازگی منتشر شده است تایید می‌کند یخ گرینلند در طول یک دوره گرمایی احتمالا در مدت یک میلیون سال گذشته ذوب و این جزیره سبز شده است که نشان می‌دهد صفحه یخی گرینلند از آنچه دانشمندان تا این چند سال گذشته تصور می‌کردند شکننده‌تر است.

بیرمان گفت: اگر یخ پوشش دهنده مرکز جزیره ذوب شده باشد، بنابراین بخش زیادی از بقیه آن هم باید ذوب شده و این احتمالا طی مدت هزاران سال ادامه داشته است که برای خاک زمان کافی است تا یک زیست‌بوم شکل گیرد.

171321400

ریچارد الی از دانشمندان اصلی آب و هوایی دانشگاه پن استیت که تحقیقات جدید را مرور کرده است، گفت: این مطالعه جدید تایید می‌کند میزان زیادی از بالا آمدن سطح دریا در زمانی روی داده است که علل گرمایش خاص شدید نبودند. این یک هشدار است در این خصوص که اگر به گرم کردن زمین ادامه دهیم چه خساراتی ممکن است ایجاد کنیم.

این در حالی است که سطح دریا در حال حاضر در هر دهه بیش از یک اینچ بالا می‌رود و این روند تسریع می‌شود.

منبع: ایرنا
دیدگاه
آخرین اخبار