ماکارونی و نودل سالم‌ترین جایگزین‌های اقتصادی

سرانه مصرف 5 / 2 بسته نودل در ایران در مقایسه با 76 بسته در کره و 48 بسته در ژاپن بسیار اندک است.

وقتی ماکارونی، در دهه‌های 1340 و 1350 به‌تدریج در فروشگاه‌ها و سفره‌های مردم دیده شد، بخشی از خانواده‌ها با مقاومت نسل پدران و مادران ما مواجه شدند، در حالیکه کودکان و جوان‌ترها، علاقه بسیاری به ماکارونی نشان دادند.

اما به‌تدریج و در طی چند دهه، شاهد بودیم که ماکارونی نه‌تنها در لیست غذای هفتگی مردم، بلکه بعد از 40 سال ماکارونی به دومین غذای محبوب ایرانیان در لیست غذاهای پرطرفدار پس از قورمه‌سبزی قرار گرفت.

افزایش جمعیت جهان به 8 میلیارد نفر و رشد هزینه‌های معیشتی، موجب شده که مردم جهان از طریق ارتباط بافرهنگ‌های مختلف و رشد تجارت، کالاها و محصولات جدید را بپذیرند، زیرا با تغییر سبک زندگی، پیچیدگی کسب‌وکارها و زندگی شهری، روش‌های طبخ و آماده‌سازی غذا نیز تغییر کرده و نمی‌توان انتظار داشت که همه‌جا قورمه‌سبزی و آبگوشت بار بگذارند. درنتیجه غذاهای سریع جای خود را بازکرده‌اند.

اما در این میان باید به دنبال غذاهای سریع و سالم بود.

تغییر ذائقه و تنوع‌طلبی غذایی نسل جدید نیز در استقبال از فرهنگ غذایی سایر کشورها تأثیر بسیاری داشته است.

در سال‌های اخیر محصولات جدیدی مانند نودل به فروشگاه‌ها، سفره خانواده‌ها، مراکز مختلف آموزشی، کسب‌وکارها، ادارات و شرکت‌ها، ورزشگاه‌ها و... راه یافته و به خاطر سلیقه نسل جوان، استفاده از نودل به شکل آب پز و خشک در غذاها و سالادها، آماده‌سازی سریع و بدون نیاز به ظروف بسیار و انتشار بوی غذا و... روبه افزایش گذاشته و نظر کودکان، جوانان و خانواده‌ها را جلب کرده است. ویژگی اصلی نودل یعنی سرعت در آماده‌سازی آن در چند دقیقه، قابلیت استفاده از چاشنی‌ها، رب، سس و انواع سبزیجات و طعم‌ها موقع صرف غذا، امکان استفاده از آن در محیط‌های کار، دانشگاه‌ها و مراکز مختلف تجاری و اداری و... موجب شده است که با اقبال بیشتری از سوی نسل جوان مواجه شود.

 

 

اما باکیفیت‌ترین نودل چه ویژگی‌هایی دارد؟

بررسی بسته‌بندی‌های نودل در فروشگاه‌ها توسط افرادی که تخصص بسته‌بندی دارند، نشان داد که بسته‌بندی نودل های باکیفیت از سه لایه تشکیل‌شده است،

روی بسته تاریخ تولید و انقضای مصرف حک‌شده و جدولی از شاخص‌ها و ویژگی‌های غذایی مانند چربی، کلسترول، قند، انرژی، پروتئین و سایر شاخص‌ها دیده می‌شود که همه مرزها و شاخص‌ها را رعایت کرده است، همچنین نودل باکیفیت باید بدون نگهدارنده باشد.

با توجه به ترکیبات ساده و سالم نودل به نظر می‌رسد می‌توان آن را بدون نگرانی در سبد غذایی خانواده در کنار سایر غلات پایه مانند برنج و نان قرارداد.

 

دیدگاه
آخرین اخبار