اهداف ۵ سطحی اسرائیل از ترور هنیه در تهران/ از انتقام هفتم‌ اکتبر تا ایجاد اختلاف داخلی در ایران

ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران هرچند به خوبی نشان از ضعف میدانی صهیونیستها در جنگ غزه داشت، اما اهدافی را در لایه‌های مختلف سیاسی و امنیتی دنبال می‌کرد.

روشن است که ایران در پاسخ به عملیات تروریستی شبانه در تهران باید همه لایه‌های پیدا و پنهان این عملیات را در نظر گرفته و برای هر یک، پاسخی داشته باشد.

در سطح نخست، اسرائیل به روشنی قصد انتقام گرفتن از رهبران فلسطینی کاریزماتیک را داشت تا شاید کمی از تحقیر هفتم اکتبر را جبران کند. اسرائیل می‌داند که نمی‌تواند همه فلسطینی‌ها را شهید کند، بنابراین به دنبال ترور چهره‌هایی است که قابلیت انسجام بخشی به فلسطینی ها را داشته و همزمان قدرت اثرگذاری بین المللی داشته باشند. بنابراین اسماعیل هنیه طی دو دهه به دنبال ترور اسماعیل هنیه بود و سرانجام به هدفش رسید.

در لایه دوم، اسرائیل سعی کرد با ترور هنیه در تهران، به زعم خود از ایران هم انتقام بگیرد. صهیونیستها تاکنون بارها کشورمان را متهم کرده‌اند که در پشت پرده عملیات طوفان الاقصی است و بنابراین آنها خواستند با این ترور، برای ایران هم خط و نشان بکشند، چراکه آنها پس از عملیات وعده صادق، عملا نتوانسته بودند شکست عملیاتی خود را پاسخ دهند.

در سطح سوم، اسرائیل با ترور هنیه در تهران و ایجاد گمانه‌های مختلف درباره شیوه ترور، می‌کوشد توان امنیتی کشورمان را تضعیف کرده و در موقعیت مناسب بار دیگر به ایران ضربه بزند. طرح شبهاتی درباره شیوه ترور، با کمک گرفتن از رسانه‌های آمریکایی، نشان می‌دهد که اسرائیل می‌خواهد با بزرگنمایی نفوذ در سیستم امنیتی کشور، اعتماد به نفس نیروهای امنیتی کشور را مخدوش کرده و گزاره توان تامین امنیت داخلی را در سطح جهان بی اعتبار سازد.

در لایه چهارم این عملیات، اسرائیل سیاست خارجی ایران در دولت مسعود پزشکیان را هدف گرفته است. رژیم صهیونیستی تا پیش از مشخص شدن نتیجه انتخابات هیچ اقدام اثرگذاری علیه ایران نداشت، اما تنها یک روز پس از تحلیف رئیس جمهور و مشخص شدن رویکرد دولت در تداوم مذاکره با غرب، این رژیم به ایران و لبنان و عراق و سوریه حمله بُرد و نتانیاهو با عجله خود را به واشنگتن رساند تا مانع از تکرار هرگونه توافق احتمالی شود.

در سطح پنجم، اسرائیلی‌ها با ترور هنیه مذاکرات آتش بس در غزه را به کُما بردند تا به ترامپ در انتخابات کمک کنند. اگر جنگ غزه تا پیش از انتخابات آبان ماه آمریکا تمام می‌شد، ترامپ نمی‌توانست کامالا هریس را متهم به نقش داشتن در بی ثباتی جهان به ویژه خاورمیانه کند. ترامپ نیاز دارد تا انتخابات، همه کشورها دچار درگیری باشند تا او به عنوان یک منجی در میان هوادارانش حاضر شده و وعده دروغین صلح دهد.

به این ترتیب نتانیاهو با یک تیر، عملا ۵ نشان زده است. نشان‌هایی در فلسطین، ایران و آمریکا. با این حال او به خوبی می‌داند پاسخ چندوجهی ایران به این ترور می‌تواند باطل السحر این اقدامات باشد و ورق تحولات را به نفع جبهه مقاومت برگرداند.

دیدگاه
آخرین اخبار