در گفتگو با یک تحلیلگر مسائل بین الملل مطرح شد

پاسخ ایران به اسرائیل باید موثر و بازدارنده باشد/ شبکه نفوذی‌های اسرائیل در داخل باید از بین برود/ حذف سران رژیم صهیونیستی، بهترین پاسخ به ترور هنیه است

یک صاحبنظر مسائل بین الملل به تشریح جزئیات پاسخ ایران به ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران پرداخت.

حسن بهشتی پور در گفت و گویی با خبرنگار ما درباره نحوه بهترین پاسخ برای ترور اخیر اسماعیل هنیه، بهترین راهبرد را زدن ضربه ای کاری به یکی از سران اصلی و مسئولین جنایتکار رژیم صهیونستی دانست و اضافه کرد: دقیقا به همان شکلی که رژیم صهیونستی عملیات خود را انجام داد ما هم باید بتوانیم عملیات مشابهی را انجام بدهیم.

او با این حال افزود: ولی با توجه به امکاناتی که رژیم صهیونستی دارد و مجموعه و سختی هایی که در این مسیر وجود دارد، انجام دادن این تئوری و اجرای عملیات را بسیار دشوار و غیر قابل ممکن می‌دانم.

وی ادامه داد: ما در انتقام قبلی به نتیجه دلخواه و مطلوب خود نرسیدیم به این دلیل که اسرائیل دوباره این ترور را تکرار کرد و دست از جنایت کردن برنداشت. در واقع ما باید کاری انجام بدهیم که اثرگذار باشد و جنبه بازدارندگی ایجاد کند و دشمن متوجه بشود که هزینه این ترور کردن ها به شدت سنگین خواهد بود و بار دیگه جرات انجام دادن چنین اقداماتی را نداشته باشد.

بهشتی پور خاطرنشان کرد: فکر میکنم یکی از دلایلی که بازدارندگی مورد انتظار در عملیات پیشین به وجود نیامد، به علت تاثیری بود که آنچنان بالا نبود و هزینه خسارتی که باید را برای رژیم صهیونستی ایجاد نکرد تا دیگر چنین کارهایی را تکرار نکند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل توصیه کرد: به نظر من در مرحله اول نیازی نیست برای پاسخ دادن به ترور اخیر عجله بکنیم و در مرحله بعد باید بیشتر از این که به گسترده بودن و سخت بودن این انتقام فکر کنیم، به موثر بودن  این عملیات فکر کنیم.

وی در ادامه گفت: اگر بتوانیم متناسب ترین و همگن ترین پاسخ را در برابر اقدام رژیم صهیونستی انجام  بدهیم میتواند بهترین پاسخ و انتقام باشد.

وی درباره پاسخ به این سوال که آیا نتانیاهو به دنبال ادامه دادن جنگ تا زمان به قدرت رسیدن ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست، گفت:  نتانیاهو می‌داند که اگر جنگ تمام شود، باید برود و او دولت او سقوط خواهد کرد، بنابراین نتانیاهو جنگ را ادامه می‌دهد تا بر سر قدرت بماند.

بهشتی پور اضافه کرد: در انتخابات آمریکا مولفه هایی که مردم از آن برای تعیین رییس جمهور آینده استفاده میکنند، بیشتر مولفه های داخلی مانند قیمت سوخت و شرایط اقتصادی و همچنین امینتی داخلی کشورشان است و این مسائل را در اولویت قرار خواهند داد.

وی یادآور شد: اما دلیل اصلی این که نتانیاهو به دنبال روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ در انتخابات آینده آمریکا است، برای حمایت ها و خدمات ویژه ای بود که ترامپ برای صهیونیست ها انجام داد که بی سابثه ترین آن پذیرفتن بیت المقدس به عنوان پایتخت این رژیم بود و همچنین بلندی های جولان را هم جزیی از خاک اسرائیل اعلام کرد.

او ادامه داد: پس مطلوب آقای نتانیاهو این است که ترامپ برنده شود و بابت خدماتی که در دوره خودش برای رژیم صهیونستی انجام داده، به او نزدیک می شود.

وی با این حال تصریح کرد: اما ادامه جنگ را نتانیاهو  برای بقا و وجود خودش لازم خواهد داشت و تفاوت ویژه ای در روی کار آمدن دموکرات ها یا جمهوری خواه ها ندارد زیرا اسرائیل متحد استراتژیک ایالات متحده آمریکا در خاورمیانه است پس بنابراین آمریکا در هر شرایطی از این متحد استراتژیک حمایت خواهند کرد اما روش ها و تاکنیک های دموکرات ها و جمهوری خواه ها فرق خواهد کرد.

بهشتی پور در پاسخ به این سوال که آیا احتمال این که اسرائیل پس از انتقام ایران از ترور اسماعیل هنیه دوباره دست به اقدام تروریستی بزند، گفت: بله، به نظر من باید برای مقابله با چنین کاری ما افراد نفوذی را شناسایی کنیم و امنیت خود را افزایش دهیم و از نظر من بازدارندگی فقط این نیست که برویم به دشمن ضربه بزنیم بلکه باید در داخل با دفاع غیرعامل امنیت و هوشیاری خود را تقویت کرده و افزایش دهیم.

دیدگاه
آخرین اخبار