چرا آمریکا به دنبال پایان جنگ غزه است؟/ نگرانی دموکراتها از پاس گل نتانیاهو به ترامپ

شواهد نشان می‌دهد واشینگتن عزم خود را برای پایان هرچند ظاهری جنگ غزه جزم کرده و حاضر است این کار را حتی بدون موافقت نتانیاهو انجام دهد.

خبرگزاری «رویترز» به نقل از دو مقام آمریکایی، دو منبع امنیتی مصر و یک مقام آگاه دیگر گزارش داده است که کاخ سفید تلاش می‌کند در روزهای آینده پیشنهاد جدیدی را برای آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌های در دست حماس ارائه دهد.

به گفته مقامات آمریکایی، پیشنهاد جدید با هدف حل اختلافات عمده‌ای است که مذاکرات چند ماه گذشته اسرائیل و حماس را با بن‌بست مواجه کرده است.

یکی از مقامات دولت آمریکا که نام او در این گزارش فاش نشده است، به رویترز گفت که کشته‌شدن 6 گروگانی که حماس در اختیار داشت و اجساد آنها اخیرا به اسرائیل بازگردانده شد، دستیابی به آتش‌بس را پیچیده کرده است. او گفت: «همه ما فوریت را احساس می‌کنیم.»

او تاکید کرد که ویلیام برنز، رئیس سازمان «سیا» و مذاکره کننده ارشد ایالات متحده، سرپرستی گروه کوچکی از مقامات ارشد آمریکایی شامل برت مک گورک، هماهنگ کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه، و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، را بر عهده دارد که روی پیش‌نویس این توافق کار می‌کنند.

به‌دنبال شکست اخیر مذاکرات دوحه، دولت بایدن دریافته است که کابینه رادیکال نتانیاهو حاضر به پایان جنگ نیست، چراکه قبول آتش بس، باعث خروج وزرای تندرو کابینه شده و دولت نتانیاهو را از درون فروخواهد پاشید.

با این حال دموکراتهای آمریکا می‌دانند که ادامه این جنگ، به ترامپ فرصت می‌دهد تا کامالا هریس را در مناظره‌ها متهم کند که قدرت کاهش تنش در خاورمیانه را نداشته و اسرائیل را ضعیف کرده است.

ترامپ پیش از این از حربه‌ای مشابه در جنگ سوریه برای شکست هیلاری کلینتون در انتخابات ۲۰۱۶ بهره برده بود.

در این شرایط، دولت بایدن می‌کوشد هرطور که شده، حتی به قیمت کنار گذاشتن اسرائیل از مذاکرات، آتش بس را در غزه برقرار کند. آتش بسی که می‌تواند ظاهری و تنها برای پشت سر گذاشتن انتخابات نوامبر آمریکا باشد.

صاحبنظران باتوجه به شرایط میدانی بر این عقیده‌اند که بایدن قدرت کافی برای به نتیجه رساندن مذاکرات صلح را ندارد.

دیدگاه
آخرین اخبار