رصد و تحلیل اخبار مرتبط با جمهوری اسلامی ایران در رسانه های جمهوری آذربایجان/ تصاویر

مجموعه پیش رو رصد و تحلیل اخبار مرتبط با جمهوری اسلامی ایران در میان روزنامه ها، خبرگزاریها و پایگاه های خبری پربازدید و تاثیر گذار در جمهوری آذربایجان می باشد.

 سرویس های خبری مذکور امروز فضای رسانه ای و نخبگانی جمهوری آذربایجان را در اختیار دارند و در جهت دهی افکار عمومی و تصمیم سازی در میان سیاست مداران باکو نقش غیرقابل انکاری را عهده دار هستند.

از دوشنبه 6  تا یکشنبه 12 ماه می/ ۱۷  تا ۲۳  اردیبهشت ماه

 

1

2

خبرگزاری ریپورت در هفته گذشته با استناد به صحبت های مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی از بهربرداری طرح سدقیز قلعه سی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های آبی ایران خبر داده و افزوده: این طرح یکی از بزرگترین طرح های شمال غرب ایران است که مراسم افتتاح آن در روزهای آینده انجام خواهد شد.

این خبرگزاری در ادامه  با اشاره به گستردگی این پروژ افزوده در  این طرح  احداث دو مجتمع برق آبی؛با ظرفیت نصب شده 100 مگاوات و نیروگاه برق آبی «گیز قلعه سی » با ظرفیت نصب شده 40 مگاوات پیش بینی شده است.

ریپورت در ادامه آورده است: اجرای این پروژه به تنهایی به آذربایجان امکان تولید 358 میلیون کیلووات ساعت برق در سال، بهبود آبیاری 252 هزار هکتار از اراضی موجود و آبیاری 12 هزار هکتار زمین زراعی جدید را می دهد.

این مجتمع ها و نیروگاه های برق آبی با ظرفیت مجموع بیش از 1.6 میلیارد متر مکعب به آذربایجان و ایران امکان استفاده مشترک از منابع آب و انرژی رودخانه مرزی آراز ( ارس) را می دهد.

ریپورت در خبری دیگر از دیدار شاهین مصطفی یف معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان و عباس موسوی سفیر ایران در باکو به مناسبت پایان ماموریت موسوی در این کشور خبر داد و افزود:

در این دیدار آخرین وضعیت همکاری های جمهوری آذربایجان و ایران در زمینه های سیاسی، اقتصادی-تجاری، انرژی، کشاورزی و... مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 معاون نخست وزیر  جمهوری آذربایجان در پایان این دیدار برای  عباس موسوی آرزوی موفقیت کرد.

خبر برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایران با رقابت  ۹۰ نامزد برای  تصاحب ۴۵ کرسی در ۲۲ حوزه انتخابیه از دیگر اخبار ریپورت در حوزه ایران بود.

https://report.az/energetika/azerbaycan-ve-iran-araz-cayi-uzerinde-qiz-qalasi-hidroqovsagini-ise-salacaq/

https://report.az/region-xeberleri/iranda-parlament-seckilerinin-ikinci-turu-baslayib/

3

4

آخار در خبری به اعتراض ها به سفر محمود احمدی‌نژاد ریس جمهور سابق ایران به مجارستان پرداخته است،آخار در این باره نوشته؛

سفر محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور سابق ایران به مجارستان، اعتراض سفارت اسرائیل در مجارستان و جامعه یهودیان را در پی داشت و آنها از دعوت  احمدی نژاد به مجارستان در حالی که وی پیش از این  هولوکاست را انکار کرده بود معترض بودند.

آخار در خبری دیگر و با اشاره به صحبت های رهبری جمهوری اسلامی ایران با حجاج ایرانی مدعی تحریک آنان به اقدامات سیاسی شد و افزود:

رهبر ایران از زائران ایرانی حج خواست در این سفر  به فعالیت های سیاسی بپردازند و علیه اسرائیل بخاطر آنچه در غزه رخ داد موضع گیری کنند،

این خبرگزاری در ادامه این مطلب به اتفاقات حج سال ۶۶ پرداخته و مدعی استفاده مقامات ایرانی از مراسم حج برای اهداف سیاسی شده است که آن سال  به تنش بین ریاض و تهران منجر شد و نیز منجر به درگیری نیروهای سعودی با حجاج ایرانی و کشته شدن ۲۸۰ زائر گردید.

این خبرگزاری همچنین به سخنرانی ابراهیم ریسی ریس جمهور ایران در قم درباره توان موشکی ایران اشاره کرده و مینویسد : برخی هشدار می دهند که ممکن است کشور به جنگ کشیده شود و می گویند که ایران برای جلوگیری از این امر باید در باره توان نظامی و موشکی خود مصالحه کند.

وی افزود: رهبری  ایران  این صحبت ها را رد کرده و تاکید کرده است که پتانسیل نظامی و مولفه‌های قدرت کشور مورد بحث نیست.

https://axar.az/news/planet/859881.html

https://axar.az/news/planet/858871.html

5

6

خبرگزاری نیمه رسمی آپا به سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران جهت شرکت در کنفرانس اصفهان اشاره کرده و افزوده :

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم اکنون در تهران به سر می‌برد و قرار است وی با  حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران دیدار کند  وی سپس برای شرکت در کنفرانس بین المللی علوم و فناوری هسته ای به اصفهان سفر کند.

آپا در خبری دیگر از قول دیمتری پسکوف  سخنگوی کرملین نوشت طبق آنچه توافق شده است نیروهای حافظ صلح روسی مناطق مرزی آذربایجان و ارمنستان را ترک خواهند کرد و این موضوع در دیدار روز گذشته نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مسکو مورد توافق قرار گرفته است،

پسکوف افزوده: بنا به درخواست طرف ارمنستان، مرزبانان روسیه در مرزهای ارمنستان-ترکیه و ارمنستان-ایران باقی خواهند ماند.

 

https://apa.az/asiya/rafael-qrossi-irana-sefer-edib-840330

https://apa.az/mdb-olkeleri/peskov-ermeni-terefinin-xahisi-ile-rusiya-serhedcileri-ermenistan-turkiye-ermenistan-iran-serhedinde-qalacaq-841149

دیدگاه
آخرین اخبار