چهارشنبه 9 خرداد ماه 1403

امروز وزرا در حیاط دولت چه گفتند؟

از واکنش مخبر به ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری تا موضوع انجام فعالیت های هسته ای زیرنظر شورای عالی امنیت ملی، اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه) 9 خرداد ماه 1403 هیات وزیران در حیاط دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات‌شان پاسخ دادند.

واکنش مخبر درباره ثبت‌نام در انتخابات

سرپرست ریاست جمهوری به سوالی درباره اینکه در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می‌کند یا خیر، واکنش نشان داد.

محمد مخبر سرپرست نهاد ریاست جمهوری در حاشیه اولین جلسه دولت بعد از رئیس جمهور شهید، در جمع خبرنگاران گفت: هیچ دغدغه‌ای به جز توجه و اجرای ماموریت‌های جناب آقای رئیسی را نداریم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا در انتخابات ریاست جمهوری داوطلب خواهد شد، اظهار کرد: غیر از خدمت و پیگیری ماموریت‌های حضرت آیت الله رئیسی برنامه ای نداریم.

مخبر تاکید کرد: خداوند رهبری مقام معظم رهبری را مستدام کند، آنچه که برنامه‌های رئیس جمهور شهید آیت الله رئیسی بود را پیگیری خواهیم کرد و هیچ برنامه دیگری نداریم.

اوجی تشریح کرد: مطالبات «رئیس‌جمهور شهید» از وزارت نفت چه بود؟

وزیر نفت مطالبات آیت‌الله شهید ابراهیم رئیسی از وزارت نفت را تشریح کرد.

جواد اوجی  چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳  در حاشیه جلسه این هفته دولت در جمع  خبرنگاران با گرامیداشت یاد شهدای خدمت، گفت:رئیس‌جمهور بابت پیگیری طرح‌ها، مخصوصا طرح‌هایی که از گذشته مغفول مانده بود از وزارت نفت مطالبه داشتند؛ از جمله جمع‌آوری گازهای مشعل، افزایش ظرفیت پتروشیمی‌ها، احدات خطوط  انتقال فرآورده‌های نفتی، قانون هوای پاک که وزارت نفت این موارد را در کنار سایر وظایف خود انجام داد.

وی ادامه داد: در هفته‌های آینده آمادگی بهره‌برداری ۲۳ پروژه کلان به ارزش ۴.۶ میلیارد دلار داریم. با این افتتاح‌ها، ۳ میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشیمی‌ها افزوده می‌شود. ۴۶۰ کیلومتر خط انتقال فرآورده‌های نفتی را داریم.

اسماعیلی: دولت بنای معرفی نامزد در انتخابات ندارد

رئیس دفتر رئیس جمهور شهید گفت: دولت بنای معرفی نامزد در انتخابات ندارد.

 غلامحسین اسماعیلی در حاشیه جلسه این هفته دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دولت قصدی برای معرفی نامزد در انتخابات ندارد و من هم قطعا نامزد انتخابات نمی شوم. دولت مجری انتخابات خواهد بود.

سرپرست وزارت امور خارجه: فعالیت های هسته‌ای همچنان زیرنظر شورای عالی امنیت ملی است

علی باقری کنی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: تاکید رئیس‌جمهوری شهید بر فعال بودن در عرصه سیاست خارجی و محوریت سیاست همسایگی و تعامل جدی با آنان بود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره واگذاری پرونده هسته‌ای ایران به علی شمخانی، اظهار کرد: البته ما پرونده‌ای نداریم اما فعالیت‌های هسته‌ای در چارچوب تدابیر نظام زیر نظر شورای عالی امنیت ملی همچنان ادامه دارد.

باقری در پاسخ به پرسشی درباره تدوام آزادسازی ارزهای بلوکه‌ شده، گفت: مذاکرات در این زمینه جاری است.

سرپرست وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی درباره محتوای مذاکرات با هیات عمانی که به ایران آمده بودند، یادآور شد: ما در موضوعات مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله موضوع غزه و جنایات رژیم صهیونیستی و نسل‌کشی در غزه به طور مفصل صحبت کردیم و درباره دیگر موضوعات بین‌المللی نیز رایزنی داشتیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تداوم تعاملات ایران با کشورهای منطقه، تاکید کرد: ما تلاش می‌کنیم پرونده‌ها و پروژه‌های ناتمام را با سرعت بیشتری تحرک بدهیم که در صدر آن به تحکیم پیوندها در حوزه همسایگی توجه داریم.

باقری در پاسخ به پرسشی درباره زمان سفر بن‌سلمان به ایران، یادآور شد: این موضوع قبلاً هم مطرح شده است. این اقدام در واقع یک دعوت متقابل است که درباره زمان آن بین دو طرف مذاکراتی در حال انجام است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره برآیند دیدار با مقامات تونس و مصر، اظهار کرد: دو کشوری که رابطه سیاسی با ایران ندارند در سطح عالی (وزیر خارجه) برای تسلیت شهدای دولت به ایران آمدند و این موفقیت و پویایی سیاست خارجی آیت‌الله رئیسی را نشان می‌دهد که هنوز رابطه سیاسی برقرار نشده این دو مقام به ایران سفر می‌کنند.

سرپرست وزارت خارجه ادامه داد: رئیس جمهور تونس هم که تا به حال به ایران سفر نکرده بود، سفر کرد و زیرساخت این سفر علاوه بر تکریم مقام شهدای دولت تاکید بر سیاست نگاه به شرق است که در شمال آفریقا بین کشورهای مختلف از جمله تونس وجود دارد.

باقری یادآور شد: ایران به عنوان کشوری که عضو بریکس و سازمان شانگهای است یکی از ارکان چندجانبه‌گرایی است، گرایش و تمایل و رویکرد کشورها به ایران نشان‌دهنده جهت‌گیری بین‌المللی آنان هم هست که جایگاه و اهمیت سیاست خارجی ایران در پهنه سیاست خارجی کشورهای دیگر و در عرصه بین‌المللی است.

وی در پاسخ به واکنش جمهوری اسلامی نسبت به جنایت رفح، اظهار کرد: هفته آینده به چند کشور منطقه در همین رابطه سفر خواهم کرد.

سرپرست وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی درباره احتمال توقف چندماهه مذاکرات رفع تحریم‌ها به دلیل در پیش‌رو بودن انتخابات ایران و آمریکا، تصریح کرد: تبادل پیام‌ها هیچگاه قطع نشده و الان نیز جاری است.

انسیه خزعلی: در ادامه راه «رئیس‌جمهور شهید» مصمم هستیم

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از تلاش‌ها برای ادامه راه «رئیس‌جمهور شهید» خبر داد.

 انسیه خزعلی چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳  در حاشیه جلسه این هفته دولت در جمع  خبرنگاران درباره شرایط دولت پس از شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی گفت:  تلاش‌های‌مان بیشتر شده ، چون می‌خواهیم راه «رئیس‌جمهور شهید» را  بهتر ادامه دهیم‌. نبود رییس‌جمهور بسیار سخت است، اما ما  مصمم هستیم.

قاضی‌زاده هاشمی: برای کاندیداتوری تصمیمی نگرفته‌ام

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت که هنوز تصمیمی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری نگرفته است.

قاضی زاده هاشمی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره احتمال حضور در انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: افراد زیادی به من مراجعه کرده اند، اما من هنوز تصمیم نگرفته ام.

وحیدی: برنامه‌ای برای کاندیداتوری ندارم

وزیر کشور از آغاز ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری از هشت صبح فردا و به مدت پنج روز خبر داد.

 احمد وحیدی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: فردا روز نخست ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری است که از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ عصر به مدت پنج روز ادامه دارد.

وی افزود: براساس آنچه که قانون پیش‌بینی کرده باید شرایط سنی و دیگر شرایط قانونی رعایت شود و کسانی که این شرایط را دارند می‌توانند ثبت‌نام کنند.

وحیدی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال کاندیداتوری وی در انتخابات، اظهار کرد: برنامه‌ای در این زمینه ندارم.

در آخرین جلسه‌ای که با شهید رئیسی داشتیم، او تاکید ویژه بر نظارت جدی روی بازار داشت و ما خود را متعهد به انجام این امر می‌دانیم

سلاجقه: بسیاری از سدهای کشور سرریز شده‌اند

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: بسیاری از سدهای کشور سرریز شده‌اند و پنج استان کشور در این زمینه مشکل دارند که ان‌شاءالله این مشکل هم حل شود.

علی سلاجقه در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت دریاچه ارومیه، اظهار کرد: فعلاً وضعیت دریاچه ارومیه مناسب است اما افزایش درجه حرارت به افزایش تبخیر منجر می‌شود. 

وی درباره وضعیت سدهای کشور نیز گفت: بسیاری از سدهای کشور سرریز شده‌اند و پنج استان کشور در این زمینه مشکل دارند که ان‌شاءالله این مشکل هم حل شود.

دهقان: اعضای شورای سران می‌توانند نامزد انتخابات شوند

معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: همانطور که رئیس جمهور می تواند برای دور دوم ثبت نام کند، شورای سران هم می‌توانند در انتخابات طبق قانون و نظر شورای نگهبان شرکت کنند.

محمد دهقان در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: قصد حضور در انتخابات را ندارم.

وی در پاسخ به این پرسش که روسای قوا عضو شورای سران می توانند نامزد انتخابات شوند؟ گفت: ماده ۳۷ قانون انتخابات تصریح دارد کسانی که مستقیم در نظارت و اجرا نقش دارند، نمی توانند نامزد شوند و چون سران قوا مستقیم در نظارت و اجرا نقش ندارند، می توانند نامزد انتخابات شوند؛ این نظر شورای نگهبان هم هست.

دهقان بیان کرد: همانطور که رئیس جمهور می تواند برای دور دوم ثبت نام کند، شورای سران هم می‌توانند در انتخابات طبق قانون و نظر شورای نگهبان شرکت کنند.

بهادری جهرمی: پیشنهاد وزارت کشور در جلسه دولت تصویب شد

سخنگوی دولت گفت: در جلسه امروز هیات دولت، وزارت کشور پیشنهادی برای برگزاری انتخابات ارائه کرد که به تصویب رسید تا منابع لازم برای برگزاری انتخابات در داخل و خارج کشور فراهم شود.

 علی بهادری جهرمی در حاشیه جلسه هیات دولت با تشکر و قدردانی از همدردی و عزاداری همه مردم کشورمان برای شهادت رئیس جمهور و شهدای خدمت، اظهار کرد: ان شاءالله همه از الگوها و روش های این شهدا درس بگیریم و بتوانیم ادامه دهنده راهشان باشیم.

وی ادامه داد: جلسه امروز با ریاست آقای مخبر برگزار شد و گزارش های وزرا ارائه شد که این گزارش ها نشان از ادامه و استمرار فعالیت ها و برنامه های دولت بود. مسیر خدمت با جدیت ادامه می یابد.

سخنگوی دولت افزود: در جلسه امروز وزارت کشور پیشنهادی برای برگزاری انتخابات ارائه کرد که به تصویب رسید تا منابع لازم برای برگزاری انتخابات در داخل و خارج کشور فراهم شود.

وی افزود: امروز هیات وزیران بنا به پیشنهاد وزارت اقتصاد به رفع برخی سخت گیری ها برای صدور مجوز کسب و کار رای داد. برخی سخت گیری های غیر لازم برای صدور مجوز و کسب و کار وجود داشت که این موارد در مرحله اول در حوزه گردشگری شناسایی شد و هیات وزیران رای به سهل گیری برای صدور مجوز کسب و کار داد. مثلا تصویب شد اگر منع قانونی ندارد، نیاز به کارت پایان خدمت نباشد و فقط وضعیت خدمت مشخص شود.

خاندوزی بیان کرد: مصوبات مهم هیات دولت برای دانشجویان سربازی نرفته

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بر اساس مصوبات دولت فضای بازی برای ورود دانشجویان به بازار کار فراهم شد.

سیداحسان خاندوزی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اولین مصوبه هیات دولت در مورد حذف شرایط سخت و غیر ضرور بود، در ۱۵ مورد از مصوبات دولت های قبل شرایطی حذف شد از جمله در مورد مجوزهای دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری حداقل سن، مدرک تحصیلی، سابقه، مساحت دفتر، عبارت محل مناسب حذف شد.

وزیر اقتصاد گفت: برای مجوزهای راهنمای گردشگری نیز حداقل سن و سابقه حذف شد.

خاندوزی تصریح کرد: برای دانشجویانی که هنوز سربازی نرفتند و معافیت تحصیلی دارند مصوباتی داشتیم و  همه مجوزهای کسب و کاری که منوط به پایان خدمت بود لغو شد و فضای بازی برای ورود دانشجویان به بازار کار فراهم شد.

معاون رئیس جمهور: شهید رئیسی الگوی جدیدی در حکمرانی اسلامی در ارتباط و تعامل با مردم ایجاد کرد

معاون پارلمانی رئیس جمهور تاکید کرد: آیت الله رئیسی طی سه سال ریاست جمهوری در مدل حکمرانی مردمی سازی حل مسائل کشور سبک جدیدی را خلق کردند و ملت ایران با حضور در مراسم تشییع پیکر شهدا به ویژه رئیس جمهور محبوب اعلام کردند که از این سبک مدل حکمرانی مردمی بسیار خوشحال شدند.

سید محمود حسینی‌پور معاون پارلمانی رئیس جمهور پیش از ظهر چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه «آیت الله رئیسی الگوی جدیدی در حکمرانی اسلامی در ارتباط و تعامل با مردم ایجاد کردند»، اظهار کرد: مردم ما خاطرات خوبی را از شهید رجایی در مردمی بودن داشتند اما عمر دولت رجایی ۲۹ روز بود. آیت الله رئیسی طی ۳ سال ریاست جمهوری در مدل حکمرانی مردمی سازی حل مسائل کشور سبک جدید را خلق کردند و ملت ایران با حضور در مراسم تشییع پیکر شهدا به ویژه رئیس جمهور محبوب اعلام کردند که از این سبک مدل حکمرانی مردمی بسیار خوشحال شدند؛ به نظر می‌رسد که این مدل حکمرانی به عنوان مدل برتر مورد توجه روسای جمهور بعدی قرار خواهد گرفت.

ضرغامی: خیالتان راحت، نمی آیم

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نمی کنم.

 سید عزت‌الله ضرغامی در حاشیه جلسه حیاط دولت در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: خیالتان راحت، در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نمی کنم.

روایت وزیر دادگستری از آخرین توصیه‌های شهید رئیسی

وزیر دادگستری با بیان اینکه معیشت مردم برای رئیس‌جمهور شهید بسیار مهم بود، گفت: در آخرین جلسه‌ای که با شهید رئیسی داشتیم، او تاکید ویژه بر نظارت جدی روی بازار داشت و ما خود را متعهد به انجام این امر می‌دانیم.

 امین‌حسین رحیمی در حاشیه جلسه امروز هیأت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: معیشت مردم برای رئیس‌جمهور شهید بسیار مهم بود. در آخرین روزی که با او جلسه داشتیم تاکید ویژه بر نظارت جدی روی بازار داشت و ما خود را متعهد به انجام این امر می‌دانیم.

وزیر دادگستری افزود: واقعاً ما جدی‌تر از زمان شهید رئیسی کارها را انجام می‌دهیم چرا که تأکید او برای ما پابرجاست و آقای مخبر هم بر همین تأکیدات اشاره دارند و وظایف ما در حال انجام است.

دهقانی فیروزآبادی: رئیس‌جمهور بر حمایت از فعالان حوزه مجازی و آی تی تاکید داشت

معاون علمی رئیس جمهور گفت: رئیس جمهور بر ایجاد کارگروه ویژه ای برای کمک و حمایت از فعالان حوزه مجازی، برنامه نویسان و فعالیت حوزه آی تی تاکید داشت.

 روح الله دهقانی فیروزآبادی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: ۲۴ ساعت قبل از سانحه بالگرد رئیس جمهور، جلسه شورای عالی فضای مجاز ی برگزار شد که در آن جلسه من گزارشی از شرایط فعالان و نخبگان فضای مجازی به رئیس جمهور ارائه کردم.

وی ادامه داد: رئیس جمهور بر ایجاد کارگروه ویژه ای برای کمک و حمایت از فعالین حوزه مجازی، برنامه نویسان و فعالیت حوزه آی تی تاکید کردند که امیدوارم این دستور را بتوانیم اجرایی کنیم.

واکنش زاکانی به سوال خبرنگاران درباره حضور در انتخابات

شهردار تهران در پاسخ به این سوال که آیا در انتخابات ریاست جمهوری آینده شرکت می‌کند گفت: برنامه حال حاضر من رسیدگی به ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در تهران است.

 علیرضا زاکانی، شهردار تهران در جمع خبرنگاران و در پاسخ به این سوال که آیا در  انتخابات ریاست جمهوری آینده شرکت می‌کند گفت: برنامه حال حاضر من رسیدگی به ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در تهران است و برای پاسخ به این سوال باید بر سر آن پروژه بیایید تا جوابم را به شما بگویم.

وی در ادامه درباره ادامه کارهای دولت و شهرداری در نبود شهید آیت الله رئیسی اظهار کرد: فقدان شهید آیت الله رئیسی قابل جبران نیست. ایشان یک شخصیت بزرگ اجرایی بودند اما راه ایشان ادامه‌دار است. این ماه دو پروژه بزرگ همکاری میان شهرداری تهران و دولت اتفاق می‌افتد.  یکی از آن‌ها ساخت ۲۰۰ هزار واحد و دیگری آغاز توزیع جریان ارائه خدمت در حوزه معیشت مردم بوده است که با تاکید آقای رئیس جمهور و انعقاد قرارداد میان شهرداری تهران و وزارت جهاد و کشاورزی انجام شده است.

زاکانی در پایان یادآور شد: بنابراین پس از شهادت آیت الله رئیسی نه تنها کارها عقب نماند بلکه با قدرت در جریان است و امیدواریم اقداماتمان روح این شهید عزیر و سعید را شاد کند.

این خبر بروزرسانی شده است.

منبع: ايسنا
دیدگاه
آخرین اخبار