درباره فیلمسازی که خانه پدرش را به آموزشگاه تبدیل کرد

از دوران کودکی و نوجوانی شیفته سینما بود، سینما را از خودسینما آموخت به‌طوری که از سال ۴۶تا اکنون نمادی‌ترین اجراها رادر تاریخ سینما به نمایش گذاشته است.

رضا اصفهانی زاده در روزنامه اعتماد نوشت: مسعود کیمیایی یکی از برجسته‌ترین و اثرگذارترین سینماگران تاریخ سینما با کارنامه‌ای گسترده و متنوع، طلایه‌دار هنر سینماست، نویــسنده، کــــارگردان، تهیه‌کننده که با فیلم‌هایش مخاطبان را به وجد آورده است.

از دوران کودکی و نوجوانی شیفته سینما بود، سینما را از خودسینما آموخت به‌طوری که از سال ۴۶تا اکنون نمادی‌ترین اجراها رادر تاریخ سینما به نمایش گذاشته است.

او نشان داد سینما صرفا فیلم ساختن نیست، وقایع جهان نمایی دارد، روح وروان دارد و نگاه عمیقی که می‌خواهد ببیند و همه اینها را کنار هم بگذارد -تحلیل آثار و وجهه مولفه سینمای کیمیایی مشهود‌ترین ویژگی او در داستان‌گویی و ادبیات منحصربه‌فرد خلق شخصیت‌هایی با درونمایه انسانی که در مرزهای اخلاق حرکت می‌کنند با چالش‌ها و تضادها دست و پنجه نرم می‌کنند، قهرمانان فیلم او نه افراد بی‌نقض و شکست‌ناپذیر بلکه انسان‌هایی هستند که در یافتن جایگاه خود ناخواسته قهرمانان ماندگاری می‌شوند که تماشاگران را با خود به قلب داستان می‌برند و آنها را با شخصیت همراه می‌کنند -تاثیر فرهنگی و اجتماعی فیلم‌هایی که نه تنها به عنوان آثار هنری برجسته شناخته می‌شود، بلکه به تحلیل و بازتاب مسائل اجتماعی و فرهنگی نیز می‌پردازد.

کیمیایی در همه دوران فیلمسازی در ورای داستان‌های خودش کاوش در مضامینی چون انسانیت، خانواده، رفاقت و وطن‌دوستی برایش اهمیت داشته و در جست‌وجوی عدالت بوده است.

کیمیایی با ساخت سی و سه فیلم در بیش از شش دهه فعالیت هنری گنجینه‌ای از آثار ماندگار برای سینمای ایران به یادگار گذاشته که مورد توجه و تحسین منتقدان و مخاطبانش بود.

فیلم‌های او برای هر کسی که عاشق سینماست، ضروری هستند.کیمیایی نه تنها سینما را متحول کرده، بلکه الهام‌بخش نسل‌های متعددی از فیلمسازان بوده است. او خانه پدرش را به آموزشگاه سینما و به پرورش استعدادهای نسل آینده سینما و انتقال تجربیات بدل کرده است، این تصمیم نشان از تعهد و عشق به سینماست.

مسعود کیمیایی را می‌توان نه تنها یکی از سینماگران برجسته، بلکه به عنوان مورخ سینما و مروج فیلم‌هایی بر پایه ساختار اجتماعی با داستان‌پردازی جذاب، خلق دیالوگ‌گویی ماندگار نیز شناخت. این ویژگی‌هاست که مسعود کیمیایی را به فیلمسازی منحصربه‌فرد و استاد بی‌بدیل تبدیل می‌کند که زندگی خود را با تمام وجود وقف سینما کرده است و اسطوره تاریخ سینمای ایران و از تاثیرگذارترین چهره‌های این هنر هفتم دانست.

دیدگاه
آخرین اخبار