آشنایی با ایوایلو پتف؛

گزینه جدید استقلال برای جانشینی نکونام را بشناسید

ایوایلو پتف بلغارستانی و 49 ساله، جدی‌ترین گزینه برای جانشینی جواد نکونام در استقلال به حساب می‌آید؛ سرمربی‌ای که کارنامه‌اش چندان دلچسب نیست و نکات جالبی در دل خود دارد.

داستان استقلال و جواد نکونام پس از 444 روز در آستانه رسیدن به نقطه پایان است؛ ماجرایی پرفرازونشیب که با حواشی بسیار زیادی همراه بود و سرِ آخر به شکلی تلخ و البته غیرمنتظره، پس از گذشت سه هفته از لیگ بیست‌وچهارم، در حال خاتمه پیدا کردن است. طبق شنیده‌ها ایوایلو بوگدانوف پِنِف، مورد توجه هلدینگ خلیج فارس و مدیریت باشگاه آبی‌پوشان تهرانی است و در حال حاضر گزینه اصلی برای هدایت این تیم به حساب می‌آید. در این گزارش با کارنامه این سرمربی بلغارستانی بیش‌تر آشنا خواهیم شد.

بازیکنی معمولی که شبیه به مارکوپولو بود ولی یک‌بار بلغارستان را ترک کرد!

پتف بازیکن مطرحی در فوتبال بلغارستان نبود. او هیچ‌وقت برای تیم ملی بزرگسالان کشورش به میدان نرفت و در طول دوران بازیگری‌اش بارها تیم خود را تغییر داد. هافبک اسبق فوتبال بلغارستان سابقه بازی برای 11 تیم مختلف را دارد اما فقط یک مرتبه از کشورش خارج شد و به عضویت تریکالا یونان درآمد. باشگاه لیتِکس لووچ، بهترین دوران ورزشی پتف را رقم زد و آن‌ها در کنار یکدیگر 2 جام قهرمانی به ارمغان آوردند.

حضور در 6 کشور به عنوان سرمربی

پتف از سال 2008 وارد جرگه مربیان شد و طی 16 سال اخیر هدایت 11 تیم مختلف را به عهده گرفته است. او خلاف دوران بازیگری، در قامت یک سرمربی بارها بلغارستان را ترک کرده و سابقه فعالیت در کشورهای قبرس، رومانی، لهستان، عربستان و کرواسی را دارد و حالا در صورت نهایی شدن انتقال به استقلال، ایران دومین مقصد آسیایی و هفتمین کشوری خواهد بود که در آن مشغول به کار می‌شود.

اوج دوران کاری پتف در لودوگورتس

ایوایلو در 2 مقطع سکان‌دار تیم لودوگورتس بود و هر هفت عنوان قهرمانی‌ای که به‌دست آورده همراه با عقاب‌ها بوده است. آن‌ها در سال 2011 به سطح اول کشور صعود کردند و موفق شدند 2 قهرمانی در لیگ، یک قهرمانی در جام حذفی و یک قهرمانی در سوپرجام به‌دست بیاورند و برای نخستین دفعه به مسابقات اروپایی راه پیدا کنند. دوره اول این همکاری شیرین، پس از سه سال به اتمام رسید و 10 سال بعد شاهد بازگشت پتف به لودوگورتس بودیم؛ جایی که یک دوگانه داخلی کسب شد ولی عمر همکاری مجدد به یک سال هم کشیده نشد.

از باخت هفت گله مقابل ژاپن تا متوقف کردن فرانسه در استادوفرانس

این سرمربی 49 ساله سابقه سرمربی‌گری در 2 تیم ملی بلغارستان و بوسنی را دارد. او 2 سال، نفر اول کادرفنی تیم ملی کشورش بود اما موفق نشد راهی یورو 2016 شود. اولین حضور پتف روی نیمکت بلغارستان با یک نتیجه قابل قبول همراه بود. آن‌ها در خانه تا غلبه بر ایتالیای آنتونیو کونته فاصله‌ای نداشتند اما گل دقیقه 84 ادر باعث شد تا حساب کار 2-2 شود. دیدار برگشت نیز با برد خفیف و یک بر صفر آتزوری خاتمه یافت. در جمع سه‌رنگ‌ها بود که پتف یکی از سنگین‌ترین شکست‌هایش را متحمل شد و در دیداری دوستانه با نتیجه تحقیرآمیز 7 بر 2 به ژاپن باخت.

پتف در سال 2021 هدایت تیم ملی بوسنی‌‌وهرزگووین را قبول کرد اما موفق نشد این تیم را به جام جهانی 2022 برساند و ضعیف‌ترین نتایج در مقدماتی را کسب کرد. او البته در خلال این مسابقات توانست فرانسه را در ورزشگاه خانگی‌اش با تساوی 1-1 متوقف کند. خروس‌ها بازی برگشت را با یک گل به سود خود تمام کردند. نباید فراموش کنیم که ایوایلو، بوسنی را از سطح دوم لیگ ملت‌ها به سطح اول فرستاد؛ با این وجود پس از پایان قرارداد شاهد جدایی او بودیم.

داستان آن نشست خبری عجیب چه بود؟

به محض مطرح شدن نام ایوایلو پتف به عنوان گزینه اصلی سرمربیگری استقلال، ویدیویی از او در صفحات مجازی دست‌به‌دست شد که بسیار عجیب بود. پتف در اولین نشست خبری خود به عنوان سرمربی باشگاه لفسکی صوفیه مشغول صحبت است که ناگهان با حضور هواداران افراطی لفسکی شوکه می‌شود. این هواداران عصبانی به واسطه سابقه فعالیت ایوایلو در تیم رقیب یعنی لودوگورتس، لباس تیم لفسکی را از تن این سرمربی درمی‌آورند و او را از محل برگزاری نشست خارج می‌کنند. یک روز بعد نیز پتف به دلیل مساعد نبودن شرایط برای کار کردن، از سمت خود استعفا کرد و بدون حضوری رسمی روی نیمکت، از نماینده صوفیه جدا شد.

پتف در دیگر تیم‌هایش چه کار کرده است؟

ایوایلو به طور کلی نتایج بدی را با تیم‌هایی که سرمربی‌شان بوده کسب نکرده اما عملکرد فوق‌العاده‌ای هم نداشته است. او در تیم لیماسول قبرس فاصله چندانی تا قهرمانی در لیگ نداشت و در رقابتی میلی‌متری قافیه را به آپوئل باخت. آن‌ها می‌توانستند در لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا نیز حضوری پررنگ داشته باشند اما قبول شکست برابر زنیت و تاتنهام این اجاره را به پتف و شاگردانش نداد. ایوایلو چندی بعد به کرواسی رفت و سکان‌دار دیناموزاگرب شد ولی عملکرد ضعیفی از خود بر جای گذاشت و باعث شد این تیم قدرتمند برای اولین‌بار طی 12 سال به قهرمانی نرسد.

سرمربی بلغارستانی نزدیک به باشگاه استقلال، در چهار تیم میانگین امتیازگیری بالای 2 داشته است اما طی تنها تجربه آسیایی‌اش نتوانست نمایش خوبی با تیم متوسط القادسیه داشته باشد و تعداد باخت‌هایش 2برابر تعداد بردهایش بود. او تا به حال چهار مرتبه طعم سرمربیگری در دور گروهی لیگ قهرمانان اروپا را چشیده اما چیزی جز 4 شکست و صفر گل زده برای‌اش به بار ننشسته است. مهم‌ترین باخت پتف در جدال با یوونتوس با هدایت آلگری در سال 2016 رقم خورد که با 2 گل به حریف بزرگش، نتیجه را واگذار کرد.

ایوایلو در آخرین تیم چه کرد؟

پتف در فصل 24-2023 سرمربی تیم  یونیورسیتات کرایووا رومانی بود و طی 20 مسابقه 10 برد، 5 باخت و 5 تساوی عایدش شد. آن‌ها تا رسیدن به دور گروهی لیگ کنفرانس فاصله چندانی نداشتند اما پس از مغلوب کردن اسپارتاک ترناوا، با نتیجه عجیب 7 بر یک مقابل نورشِلند دانمارک سلاخی شدند و وداعی زودهنگام با این تورنمنت داشتند. 

باید دید سرانجام تکلیف حضور این سرمربی 49 ساله و بلغارستانی روی نیمکت استقلال به کجا خواهد انجامید. او همانند مورایس و گاریدو سابقه حضور در لیگ‌های درجه یک اروپایی را ندارد اما توانسته در کشورهای بلوک شرق نامی برای خود دست‌وپا کند و نشان دهد در مربیگری نسبت به بازیگری، چهره موفق‌تری است. علی‌ای‌حال بخش قابل‌توجهی از هواداران استقلال راضی به حضور پتف روی نیمکت تیم محبوب‌شان نیستند و معتقدند جایگزین جواد نکونام، باید یک سرمربی مشهور خارجی باشد، نه یک گزینه گم‌نام مثل ایوایلو پتف.

 

دیدگاه
آخرین اخبار