پاسخ علی اکبر صالحی به ایده «ظریف» درمورد کنسرسیوم هسته‌ای
  • 15 مرداد 1404
  • شناسه : 112784
    بازدید 66
    6

    صالحی گفت: همه این پیشنهاد‌ها حول و حوش ایده کنسرسیوم است، اما خب برخی معتقد هستند که شاید یک راه‌حل این باشد که هر کشوری که عضو این ساز و کار می‌شود یک بخش از تولید چرخه سوخت را بر عهده بگیرد.

    ارسال توسط :
    پ
    پ

    به گزارش اقتصادآنلاین و به نقل از هم میهن، علی اکبر صالحی، رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی گفت: مقاله‌ای که آقایان دکتر ظریف و بهاروند منتشر کرده‌اند یک یادداشت مطبوعاتی است و جزئیاتش هنوز منتشر نشده‌است. اما این طرح هم در واقع همان طرح کنسرسیوم در یک لباس جدید است.

    صالحی تأکید کرد: شاید یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های این طرح مشارکت عمومی در اصل تحقیق و توسعه و مشارکت همه کشور‌ها در تولید سوخت هسته‌ای است که در واقع در چارچوب آن هر یک از کشور‌های عضو، بخشی از فرآیند تولید سوخت هسته‌ای را بر عهده بگیرند.

    او افزود: در واقع این ایده هم، تکرار همان ایده کنسرسیوم، در قالبی جدید است که تشویق به همکاری منطقه‌ای و با هدف مشارکت جمعی کشور‌های خاورمیانه، به جز طرفی که تمایل به داشتن سلاح هسته‌ای داشته‌باشد یا سلاح هسته‌ای در اختیار داشته‌باشد، است که در واقع تضمین عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای در بین کشور‌های عضو این سازوکار است.

    وی همچنین خاطرنشان کرد:، اما همه این پیشنهاد‌ها حول و حوش ایده کنسرسیوم است، اما خب برخی معتقد هستند که شاید یک راه‌حل این باشد که هر کشوری که عضو این ساز و کار می‌شود یک بخش از تولید چرخه سوخت را بر عهده بگیرد، مثلاً کشور «الف» تامین اورانیوم طبیعی را برعهده داشته‌باشد، کشور «ب» تبدیل اورانیوم به گاز هکزا فلوراید اورانیوم را انجام بدهد، کشور «پ» گاز را به اورانیوم غنی‌شده تبدیل کند، کشور «ت» تبدیل به میله سوخت را انجام دهد. اینها پیشنهاد‌های مختلفی است که مطرح می‌شود.

    ثبت نظر

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    دو + هشت =