رودخانه کارون دیگر توان برداشت از سرشاخه‌ها را ندارد
  • 1 مرداد 1404
  • شناسه : 102496
    بازدید 70
    7

    اهواز ـ استاندار خوزستان نسبت به تداوم برداشت‌ آب از رودخانه کارون هشدار داد و خواستار بازنگری در سیاست‌های انتقال آب از سرشاخه‌های این رودخانه شد.

    ارسال توسط :
    پ
    پ

    به گزارش خبرنگار مهر، سیدمحمدرضا موالی‌زاده عصر سه‌شنبه در سی‌ودومین نشست کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی که به ریاست وزیر نیرو و با حضور جمعی از مقام‌های ملی برگزار شد، ضمن اشاره به اهمیت راهبردی رودخانه کارون برای معیشت، کشاورزی و محیط‌زیست خوزستان، گفت: کارون دیگر توان برداشت از بالادست را ندارد. این رود که زمانی پرآب‌ترین رود کشور بود، امروز به دلیل برداشت‌های مکرر، سدسازی‌های متعدد و بی‌رویه، و بی‌توجهی به ظرفیت زیست‌محیطی، دچار افت جدی شده است.

    وی با بیان اینکه رودخانه کارون بخشی جدایی‌ناپذیر از هویت تاریخی و اجتماعی استان خوزستان است، افزود: ادامه این روند می‌تواند آثار جبران‌ناپذیری بر پایداری منابع طبیعی، مهاجرت‌های اجباری و بحران‌های اجتماعی در جنوب کشور برجای بگذارد.

    استاندار خوزستان در ادامه با اشاره به طرح سد ماندگان و همچنین وضعیت بحرانی رودخانه‌های کرخه و مارون، خواستار بررسی جامع آثار طرح‌های توسعه منابع آب در بالادست و لحاظ کردن منافع استان‌های پایین‌دست در تصمیم‌گیری‌ها شد.

    در این نشست که بیش از چهار ساعت به طول انجامید، نمایندگان دستگاه‌های اجرایی، وزارتخانه‌ها و کارشناسان حوزه آب نیز به بیان دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود درباره راهکارهای بهینه‌سازی مدیریت منابع آبی کشور پرداختند.

    نشست‌های کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی با هدف هماهنگی و تصمیم‌گیری در زمینه مدیریت پایدار منابع آب، کاهش تنش‌های آبی و بررسی وضعیت حوضه‌های بحرانی کشور برگزار می‌شود.

    ثبت نظر

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    پنج × یک =